De aanschaf van zonnepanelen is een investering voor de toekomst; zowel financieel als qua duurzaamheid. Je wilt een zekere keuze maken over de langere termijn. Het is dan meer dan logisch dat je er zeker van wil zijn dat alle garanties goed zitten. Niemand gaat er vanuit, maar mocht er na enkele jaren toch een storing zijn in het zonnepanelensysteem, hoe zit het dan? Welke garanties zijn er nu eigenlijk? Bij wie moet je aankloppen? En hoe maak jij een goede keuze bij de aanschaf van jouw zonnepanelen?
Op deze pagina leggen we je uit:
Wat veel mensen niet weten: De partij bij wie je hebt gekocht is verantwoordelijk voor een passende oplossing. Je hebt immers een overeenkomst met de verkoper van jouw zonnepanelensysteem en niet direct met de fabrikant van de producten. Iets waar veel mensen niet bij stil staan.
Kijk bij de keuze voor jouw zonnepanelensysteem dus verder dan alleen de fabrieksgarantie. Een betrouwbare installateur zal goede service bieden, ook na de verkoop. Dus mooi, die uitgebreide productgarantie vanuit de fabrikant, maar het is misschien nog wel belangrijker om te kijken naar:
• duidelijke en concrete servicevoorwaarden;
• goede bereikbaarheid en communicatie;
• de mogelijke kosten die in rekening worden gebracht;
• financiële gezondheid van de installateur;
• beschikbaarheid van servicemonteurs.
Dit is de garantie die de kwaliteit van de producten zelf dekt. De garantie wordt vanuit de fabrikant gegeven op de correcte werking . Voor zonnepanelen varieert de garantie doorgaans van 10 tot 25 jaar, afhankelijk van de fabrikant. Op de omvormer is 5 tot 10 jaar gangbaar. Voor optimizers is 25 jaar gebruikelijk.
Deze garantie heeft betrekking op de hoeveelheid energie die het zonnepaneel produceert. De meeste fabrikanten garanderen dat hun panelen na 25 jaar nog steeds 80-85% van hun oorspronkelijke vermogen zullen produceren.
Als er problemen optreden als gevolg van de manier waarop de zonnepanelen zijn geïnstalleerd, dekt deze garantie de kosten van reparaties of vervangingen. Zijn bijvoorbeeld de zonnepanelen goed bevestigd en is de bekabeling correct aangesloten? De lengte van deze garantie varieert, maar zorg er altijd voor dat deze minimaal 10 jaar is.
Dit is een alomvattende garantie, zowel op de componenten van het systeem (zonnepanelen, omvormer, montagemateriaal, etc.) als op de installatie zelf. In principe biedt het bescherming tegen alle defecten of problemen met elk onderdeel van de zonne-installatie gedurende een bepaalde periode.
Iedereen baalt als er toch iets niet zoals verwacht gaat met de zonnepanelen. Je wilt geen getouwtrek over het bezoek van een monteur en de bijbehorende kosten. Dit wordt voorkomen met een servicegarantie. Het geeft aan dat de installateur verantwoordelijkheid neemt voor zijn werkzaamheden en staat voor de geleverde kwaliteit. Waar moet je dan op letten? Bijvoorbeeld goede bereikbaarheid van de klantenservice of beschikbaarheid van servicemonteurs.
De nieuwste zonne-energiesystemen zijn uitgerust met monitorings- en connectiviteitfuncties. Met behulp van WiFi of 4G worden gegevens verzonden. Veiligheid en betrouwbaarheid van deze verbinding wordt steeds belangrijker. Met de connectiviteitsgarantie garandeert de installateur de veiligheid en stabiliteit van de opbrengstmonitoring, maar ook de verbinding met eventuele andere apparaten.
Garanties moeten je zekerheid geven voor de toekomst. Geen abonnementskosten, geen kleine lettertjes en geen onmogelijke voorwaarden. Zorgeloos genieten van jouw zonne-energie op zo’n manier dat jij klaar bent voor de toekomst. Dat is de visie van Zonneplan.
In eigen beheer producten ontwikkelen met de focus op levensduur en veiligheid (van jouw privacy). Service zoals we hem zelf zouden willen: persoonlijk, altijd bereikbaar en duidelijke communicatie. Connectie gegarandeerd met naadloze samenwerking met Zonneplan Energie en de Zonneplan Laadpaal. Veilig en stabiel via 4G en niet afhankelijk van jouw eigen WiFi. Geen extra kosten voor tien jaar, geen voorrijkosten, geen onderzoekskosten en geen montagekosten.
Zorgeloos genieten van je eigen zonne-energie, zowel nu als in de toekomst. Bij Zonneplan begrijpen we hoe belangrijk het is om een betrouwbaar zonne-energiesysteem te hebben.Daarom bieden wij een uitgebreide systeemgarantie aan. Deze garantie dekt 10 jaar de volledige werking van jouw zonne-energiesysteem, waaronder de zonnepanelen, de omvormer, het montagesysteem, de bekabeling en werkende monitoring.
Benieuwd naar jouw opbrengsten? Dan wil je dit direct en zonder moeite de huidige status van jouw zonnepanelen kunnen controleren. Deze verbinding moet veilig en stabiel zijn, maar denk ook aan de verbinding met andere producten. Wat als je een laadpaal wilt voor een elektrische auto of misschien zelfs een thuisbatterij? Kun je jouw zonne-energie aansturen en zo maximaal profiteren van jouw eigen energie? Is jouw zonnepanelensysteem daar klaar voor? Zonneplan staat voor:
Bij Zonneplan krijg je 10 jaar lang een all-inclusive service, zonder extra kosten. Geen voorrijkosten, geen onderzoekskosten, geen montagekosten en dus 10 jaar lang geen onaangename verrassingen voor jou. En het mooiste? Geen abonnement nodig. Ook niet voor alle extra services en garanties die we bieden bovenop de vermogens- en productgaranties. Geen extra kosten voor tien jaar. Dat is Zonneplan.
Onze klantenservice is altijd bereikbaar voor jou. Zes dagen per week en zelfs buiten kantooruren. Een serviceaanvraag is dus simpel geregeld. We zijn digitaal georganiseerd: onze producten worden gescand en geregistreerd, dus je garanties zijn altijd perfect verzorgd. En het beste van alles? Geen extra kosten voor tien jaar.
De kosten van een vervangend onderdeel zijn vaak gedekt, maar dit geldt niet voor de verzend- en arbeidskosten. Dit terwijl bij het vervangen van een zonnepaneel 75% van de kosten gaat naar arbeid en vervoer en slechts 25% in kosten van het materiaal. Een onaangename verrassing wanneer je een storing hebt. Zonneplan werkt daarom met 10 jaar all-in garantie.
De leverancier is verantwoordelijk voor het geven van garantie, niet de fabrikant. Het is dus goed om te kijken in hoeverre jouw leverancier belang hecht aan zijn service. Denk aan bereikbaar, maar ook aan beschikbare monteurs. Uiteraard kun je bij het wegvallen van de leverancier aankloppen bij de fabrikant, maar om zelf een claim in te dienen in China. Dat wordt een klus.
De zonnepanelenmarkt is een markt met 1.500 leveranciers, waarvan de meeste komen en gaan. Wil je van de garanties gebruik kunnen maken dan is het belangrijk dat je leverancier betrouwbaar en financieel stabiel is. Alleen zo kun je in de toekomst van de garanties profiteren. Garanties zijn zo sterk als de zonnepanelenpartij zelf is.
Er wordt gevraagd om bewijs van regelmatig onderhoud om de garantie te kunnen claimen en dit terwijl je zonnepanelensysteem eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. Ook is het vaak zo dat garanties alleen voor de eerste koper gelden en niet overdraagbaar zijn bij verkoop van de woning.
Zonneplan schakelde deze zomer zonnepanelen van klanten uit om het net te ontlasten. Lees hier over de resultaten!
Zonneplan en Liander starten een pilot om netcongestie tegen te gaan met slimme aansturing van thuisbatterijen en zonnepanelen. Lees er hier alles over!
Welke gemeenten hadden in 2023 de meeste woningen met zonnepanelen? En waar vond de meeste groei plaats? Zonneplan zocht het uit!
Terugleverkosten zijn normaal geworden en salderen lijkt te stoppen per 2027. Zijn zonnepanelen daardoor nog wel financieel interessant?
Eigen zonnestroom opslaan in een thuisbatterij? Twee op de drie zonnepanelenbezitters hebben daar wel oren naar! Lees alles over ons onderzoek.
Steeds meer energiebedrijven rekenen terugleverheffingen. Wij deden onderzoek én vertellen waarom je met Zonneplan Energie niet bang hoeft te zijn voor terugleverboetes!
Kunnen zonnepanelen via je verhuurder nog uit nu energiebedrijven terugleverheffingen in rekening brengen? Lees het hier!
Ook in 2024 werken Vesteda en Zonneplan samen aan de verduurzaming van huurwoningen. Lees hier alles over onze plannen!
Met Pasen schakelden wij omvormers van klanten uit. Zij verdienden daardoor 4,5 keer meer aan hun zonnepanelen. Lees hier meer!
Zonneplan introduceert: Powerplay voor zonnepanelen! Lees hier hoe jij nóg meer rendement uit je zonnepanelen kunt halen door te helpen het elektriciteitsnet te stabiliseren.
Bij Zonneplan geniet je 10 jaar van extra lange en uitgebreide garanties en komt de Zonneplan monteur gratis bij je langs. Op je zonnepanelen krijg je 25 jaar productgarantie en 30 jaar vermogensgarantie.
Een garantiefonds is een soort verzekering die ervoor zorgt dat je geld terugkrijgt als een bedrijf zijn verplichtingen niet kan nakomen, bijvoorbeeld bij faillissement. Zonneplan is niet aangesloten bij een garantiefonds, omdat we van mening zijn dat dit – als financieel gezond bedrijf en de marktleider in Nederland – overbodig is. Daarnaast betaal je als klant altijd pas achteraf, dus ná de installatie, waardoor je als klant geen risico loopt.
Zonnepanelen hebben een minimale levensduur van 25 jaar. Dit vertaalt zich ook in de lineaire vermogensgarantie van> 30 jaar. Dit houdt in dat de zonnepanelen na 30 jaar nog minimaal 87,4% van hun oorspronkelijke vermogen moeten opwekken. Na deze 30 jaar zijn zonnepanelen ook niet direct waardeloos, ze zullen alleen minder vermogen opwekken.
Over het algemeen hebben zonnepanelen weinig onderhoud nodig. Er zitten geen bewegende delen in de installatie die voor problemen kunnen zorgen en de panelen worden niet snel vies. Zonnepanelen worden namelijk altijd schuin geïnstalleerd. De hellingshoek van de panelen zorgt ervoor dat bij elke regenbui de zonnepanelen weer schoonspoelen. Voor zonnepanelen die soms last hebben van vogeloverlast (vogelpoep), kan het nuttig zijn om af en toe de panelen schoon te maken met kalkvrij water.