De dag dat er bij jou een slimme laadpaal wordt geïnstalleerd, is een fantastische dag: Vanaf deze dag ga je slim en razendsnel laden. Bovendien help je mee aan de elektrificatie van Nederland. Hoe deze laadpaal bij jou thuis geïnstalleerd wordt lees je op deze pagina.
Sinds 2012 heeft Zonneplan meer dan 110.000 huishoudens laten profiteren van zonnepanelen en laadpalen van Zonneplan. Door deze ervaring leveren onze specialisten een hoge kwaliteit. Klanten beoordelen de installatie gemiddeld met een 9,3.
Zonneplan monteurs zijn opgeleid in de Zonneplan Academy, VCA-gecertificeerd en werken volgens de normen van NEN-3140.
Zonneplan werkt digitaal. Producten worden gescand en geregistreerd, zodat garanties op orde zijn en serviceaanvragen makkelijk zijn uit te voeren.
Door heel Nederland installeren wij dagelijks meer dan duizend zonnepanelen en tientallen laadpalen. Met onze 26 installatiedepots verspreid over heel Nederland zijn we altijd dichtbij en weten we wat er speelt in iedere regio. En met onze 6 serviceteams verspreid door heel Nederland zijn we altijd in de buurt bij problemen.
Via de Zonneplan werkbon app weten onze monteurs hoe de montage uitgevoerd moet worden. We beginnen met het controleren van het laadplan, de meterkast en het kabeltraject. Vooraf nemen we het gehele installatieproces met je door en worden eventuele details en/of wijzigingen besproken.
Voordat we kunnen beginnen met het aansluiten van de slimme laadpaal dienen we in sommige gevallen graafwerkzaamheden uit te voeren. Soms dient er ook een doorgang te worden gemaakt in de kruipruimte. Zonneplan zorgt dat het slim geregeld wordt.
In jouw meterkast wordt een aardlekautomaat geplaatst, een nieuwe stroomgroep gemaakt en de Zonneplan Connect geïnstalleerd. Vervolgens wordt het kabeltraject aangelegd van de meterkast naar jouw laadpaal, zoals vooraf besproken.
Nu is het tijd om de laadpaal te installeren. De Zonneplan monteur plaatst de laadpaal op de door jou gekozen plek en sluit vervolgens de stroomkabels aan op de laadpaal. Er hoeven geen internetkabels getrokken te worden, omdat de laadpaal communiceert via een 4G-verbinding.
Wanneer de laadpaal is aangesloten op de meterkast kan jij direct beginnen met besparen. De monteurs zorgen ervoor dat jouw systeem meteen werkt. Ze ruimen alles netjes op en lopen de installatie volledig met jou door.
Door de 4G-verbinding van jouw Zonneplan laadpaal en slimme meter heb jij direct na installatie live inzicht en controle over jouw laadpaal in de Zonneplan app. Vanaf nu is laden slim, snel en betaalbaar!
Iedere installatie wordt stap voor stap gedocumenteerd, zodat we bij serviceaanvragen snel kunnen schakelen. Hierdoor kunnen we een stabiele, hoge kwaliteit garanderen.
Ook na de installatie staan wij voor je klaar. Jij krijgt geen wachtmenu’s, maar oprechte en persoonlijke ondersteuning. Door ons landelijk dekkend netwerk zijn Zonneplan servicemonteurs altijd dichtbij voor hulp.
Voordat de monteurs met hun werkzaamheden beginnen, overleggen zij met jou hoe het kabeltraject van de installatie weggewerkt zal worden. In veel gevallen kunnen de kabels via een loze leiding of schacht in het huis getrokken worden. Zo liggen de kabels nergens in het zicht en heb je er geen last van. De afwerking van het kabeltraject wordt altijd volledig in overleg, naar jouw wensen uitgevoerd.
Gemiddeld zal de installatie van een laadpaal jou zo’n € 500,- tot € 1000,- kosten. De aanschafprijs van de laadpaal komt hier nog bovenop. Ook deze kosten kunnen, net als de installatiekosten, verschillen per laadstation. Dit is onder andere afhankelijk van de kenmerken en specificaties van jouw auto, maar ook van de extra opties die je wenst te hebben. Wil je het precies weten? Vraag dan een offerte aan bij Zonneplan.
We plaatsen de laadpaal alleen op privéterrein. Het kan echter voorkomen dat een klant zijn auto niet op zijn eigen oprit parkeert. In dat geval loopt de laadkabel (een gedeelte) over bijvoorbeeld gemeentegrond. De klant is zelf verantwoordelijk om dit te overleggen met de gemeente. Zonneplan plaatst nooit de laadpaal op publieke grond.
Er is 1 type laadpaal die geschikt is voor zowel een 1-fase (max 7,4 KW) als 3-fasen (max 22 KW) meterkast. Om de laadpaal te kunnen aansluiten op de meterkast staat veiligheid voorop. Er moet veilig gewerkt kunnen worden, en er moet voldoende ruimte zijn in de meterkast. Dit wordt beoordeeld door een werkvoorbereider. Het beste advies zal echter in veel gevallen wel inhouden dat de klant 3-fasen gaat laden.
Nee. De Zonneplan Charge maakt gebruik van een dual 4G verbinding (1 Zonneplan Connect in de slimme meter en 1 Zonneplan Connect in de laadpaal). Deze dual 4G verbinding zit inbegrepen bij de laadpaal en is plug&play. Er is dus geen internetverbinding nodig of mogelijk met het eigen internet van de klant.
Een laadpunt gebruikt veel elektriciteit, meer dan de meeste apparatuur in je huis. Als je een laadpunt met een hoog vermogen kiest, past dit soms niet op je stroomaansluiting. Je kunt je meterkast dan laten verzwaren. Hiermee wordt het vermogen van je aansluiting vergroot. Verzwaren regel je bij jouw netbeheerder. De Zonneplan adviseur zal jou de weg wijzen bij het doen van deze aanvraag.
Het graafwerk kan een flinke kostenpost zijn in de installatie van je laadpaal. Je kunt er voor kiezen om hierin zelf het voorbereidende (graaf)werk te doen. Hierdoor kun je mogelijk goedkoper uit zijn. Overleg wel vooraf altijd even met jouw persoonlijke Zonneplan klantadviseur.