Wie zoekt naar een laadpaal komt steeds vaker de term ‘slim laden’ tegen. Veel apparaten zijn tegenwoordig slim: je kunt ze via een app op je telefoon aansturen. Maar slim laden gaat nog wel een stuk verder dan dat. Op deze pagina lees je alles over slim laden met een laadpaal voor thuis.
Slim laden is eigenlijk een verzamelterm. Het betekent dat het opladen van je elektrische auto wordt gestuurd op basis van stroomprijs, aanbod van groene stroom of belasting van het stroomnet. Slim laden met jouw laadpaal kan je op vier manieren doen: Dynamic Load Balancing, bidirectioneel laden, laden met de laagste stroomprijs en laden bij onbalans.
Een laadpaal vraagt best wat vermogen. Je wilt voorkomen dat de totale stroomvraag van jouw woning inclusief laadpaal zo hoog wordt dat je stoppen eruit slaan en je huis zonder stroom komt te zitten. Gelukkig is er Dynamic Load Balancing: een laadpaalfunctie waarmee het stroomverbruik in huis veilig wordt geregeld. Dynamic Load Balancing monitort continu de stroomvraag van jouw woning. Staan er teveel apparaten aan? Dan schakelt het vermogen van de laadpaal automatisch terug. Met Dynamic Load Balancing wordt overbelasting dus voorkomen. Het is een basis-functionaliteit die eigenlijk iedere laadpaal moet hebben.
Bidirectioneel laden; je gebruikt de batterij van jouw elektrische auto niet alleen om kilometers te kunnen rijden. Je gebruikt de opgeslagen energie van jouw EV ook als stroomtoevoer voor jouw woning. Je elektrische auto wordt een thuisbatterij. Zo laad jij jouw EV met je eigen ‘gratis’ zonne-energie of met een lage stroomprijs van een dynamisch energiecontract. Deze stroom gebruik je later in huis. Dit wordt ook wel Vehicle to Grid of V2G genoemd. Ga je nog een stapje verder dan gebruik je de batterij van jouw auto ook om onbalans in het net te voorkomen.
Zowel de auto als de laadpaal moeten bidirectioneel laden ondersteunen. Veel automerken zijn hier nog niet klaar voor. Op dit moment is de technologie namelijk nog erg kostbaar. Een laadpaal wordt bijvoorbeeld al gauw vier keer zo duur. Dit is de reden dat de Zonneplan laadpaal op dit moment geen V2G-functionaliteit heeft.
Jouw elektrische auto laden wanneer de stroomprijs het gunstigst is; ook dat is slim laden. Heb je een vast of variabel energiecontract? Dan kun je gebruik maken van de laagste stroomprijs wanneer je een dubbel energietarief hebt. Overdag geldt het normaaltarief. Het daltarief geldt dan ‘s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. Het voordeel kan nog veel meer oplopen wanneer je slim laadt met een dynamisch energiecontract. Zo’n energiecontract werkt met stroom voor inkooprijzen per uur. Plan jouw laadsessies tijdens de goedkope en bovendien groene uren en je kunt fors besparen op jouw laadkosten.
Met Zonneplan Energie ben je verzekerd van de laagst mogelijke energiekosten, doordat je stroom en gas tegen inkoopprijs krijgt geleverd. Deze prijzen variëren gedurende de dag. Met de Zonneplan Laadpaal kan je hier op een slimme manier van profiteren.
Hoe dit werkt? Het is heel eenvoudig. Je laadt jouw auto via onze Zonneplan app op momenten waarop stroom het meest voordelig en dus ook het meest groen is. Zo betaal je slechts een fractie van de normale prijs voor het opladen van jouw EV.
Het Nederlandse stroomnet is een continu spel van vraag en aanbod van stroom. Je vraagt stroom door jouw wasmachine en tv aan te zetten. Heb je zonnepanelen dan lever je stroom terug aan het net en bied je juist stroom aan. De landelijke netbeheerder is verantwoordelijk voor de balans op ons elektriciteitsnetwerk. Vraag en aanbod van stroom moet namelijk altijd gelijk zijn. Is er (onverwachts) meer productie van stroom of wordt juist opeens veel meer stroom verbruikt? Dan ontstaat er onbalans op het net. Met plotselinge overschotten is het mogelijk gratis je auto op te laden. Plug je laadkabel zoveel mogelijk in je auto en laad op jaarbasis tot wel 2.000 km gratis.
Is er teveel aanbod van stroom? Dan word je beloond wanneer jij stroom verbruikt en het laden van jouw EV wordt gestart.
Is er een tekort aan stroom? Dan krijg je juist een beloning wanneer het laden van jouw elektrische auto juist wordt onderbroken.
Het mooie is dat jij zelf eigenlijk niets hoeft te doen. Jij zorgt ervoor dat jouw auto aan de laadpaal staat. Via de app stel je in wanneer de accu weer vol moet zijn. De app regelt de rest. Ook dat is slim laden.
Lees meer over hoe de laadpaal van Zonneplan werkt.
Onze klanten bespaarden in 2022 en 2023 gemiddeld €0,15 per kWh door te laden met dynamische energieprijzen. Ga je uit van een elektrische auto met een verbruik van 5 kilometer per 1 kWh dan kom je tot onderstaande besparingen.
Wat verwachten we in de toekomst? Deze besparing zal waarschijnlijk toenemen, omdat er steeds meer duurzame en goedkope stroom beschikbaar komt op het net. Let op: aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend. Weten wat jij concreet kunt besparen met de Zonneplan Laadpaal? Stel jouw eigen laadpaal samen en ontdek je besparing.
Ontdek hoe jij met een energiecontract op basis van dynamische prijzen niet alleen kosten kunt besparen, maar ook het milieu een goede dienst kunt bewijzen! Door slim om te gaan met stroomverbruik, vermijd je het gebruik van vervuilende stroom uit gas- en kolencentrales. En dat is nog niet alles! De goedkoopste uren komen vaak overeen met de uren waarin er veel groene stroom beschikbaar is. Zo draag jij bij aan een schonere wereld en profiteer jij van de voordeligste energietarieven.
Naast laden op uurprijzen kun je ook jouw elektrische auto slim laden met eigen zonnestroom, tenminste wanneer je natuurlijk zonnepanelen op je dak hebt liggen. In de Zonneplan app zien onze klanten immers hoeveel stroom je zonnepanelen opwekken en op basis van het weer is dat bovendien goed te voorspellen. Ben je overdag thuis en wil je slim jouw EV laden? Dan doe je er dus verstandig aan om je laadsessie in deze zonnige uren te plannen. Dat is immers veruit de goedkoopste manier van elektrisch rijden: je rijdt dan op gratis zonnestroom van je dak.
De software van jouw laadpaal bepaalt samen met de app hoe slim jouw laadpaal is. Deze onderdelen maken de Zonneplan Laadpaal slim, slimmer, slimst en klaar voor de toekomst.
Kies zelf welke uren jouw laadpaal gaat laden. In de toekomst gaat dit zelfs automatisch.
De communicatie met jouw laadpaal loopt via end-to-end beveiligde 4G-verbinding met servers binnen Europa. Veiligheid van jouw gegevens staat hierin voorop.
De naadloze samenwerking met Zonneplan Energie zorgt voor de laagste energieprijs en dus de laagste laadkosten van jouw EV.
De verbinding met jouw Zonneplan app gaat live via 4G. Geen internetkabels of wifi-problemen, maar altijd een stabiele en veilige verbinding.
Overschot aan wind- en zonne-energie op het elektriciteitsnet? Je kunt verdienen als jij op deze momenten jouw auto oplaadt. Binnenkort meer.
Met de Zonneplan app bedien je jouw laadpaal super eenvoudig. Plan jouw laadsessies, bekijk de status en voeg familieleden toe.
Krijg live inzicht in de uurprijzen, jouw verbruik en ontvang slimme notificaties voor de goedkoopste uren.
In hoeverre is een eigen laadpaal een absolute voorwaarde om elektrisch te gaan rijden? Wij deden onderzoek!
Hoe groot is de invloed van een eigen oprit bij de keuze voor elektrisch rijden? Je leest het hier!
Een dynamisch energiecontract is bij uitstek geschikt voor EV-rijders. In dit artikel lees je hoeveel je dit jaar kunt besparen met een elektrische auto in combinatie met Zonneplan Energie!
In hoeverre is het nog nodig dat iedereen een eigen auto heeft? Wij vroegen het aan een panel van 2000 Nederlanders! Lees hier de resultaten.
Wij zochten uit hoeveel Nederlanders al eens elektrisch hebben gereden. Lees alle resultaten in dit artikel!
Op vakantie met een elektrische auto? Wij zochten uit welke landen er op dit moment het best voor staan!
Bidirectioneel laden of vehicle-to-grid: kun je er gebruik van maken en wat levert het op? Wij zochten het uit!
De CO2-uitstoot van elektrisch rijden verschilt per seizoen. Zonneplan zocht uit wanneer je het best kunt laden in de winter, lente, zomer en herfst!
Een laadpaal aan huis is een flinke energieslurper! Gelukkig is er Dynamic Load Balancing: met deze functie raakt de hoofdaansluiting nooit overbelast én is je auto in de kortst mogelijke tijd weer opgeladen.
In welke regio’s rijden de meeste elektrische auto’s? Zonneplan zocht het uit! Ontdek hier hoe jouw regio het doet.
Het opladen van je elektrische auto sturen op basis van stroomprijs, aanbod van groene stroom of belasting van het stroomnet. Dat is slim laden. Je laat het opladen bijvoorbeeld uitstellen, zodat je auto wordt opgeladen op momenten dat stroom het goedkoopst (en groen) is. Zo bespaar je niet alleen op de laadkosten, maar kun je ook het milieu een goede dienst bewijzen!
Ja, de laadpaal van Zonneplan kan slim laden. Dit werkt in combinatie met Zonneplan Energie. Stel je vertrektijd en het benodigde aantal kilometers in en Powerplay regelt de rest. Je profiteert automatisch van de laagste uurprijzen en laadt gratis bij stroomoverschot.
In de configurator kun je zelf jouw laadpaal samenstellen. Hier kun je zelf aangeven wat jouw wensen zijn, zoals bijvoorbeeld de kabellengte en montage.
In de markt kost een eigen laadpaal gemiddeld €800 tot €3100, inclusief installatie. Dat de kosten zo uiteen kunnen lopen komt doordat de exacte prijs afhankelijk is van je wensen, voorkeuren en eventueel bijkomende kosten.