Elektrisch rijden

Waarom kiezen voor een laadpaal met Dynamic Load Balancing?

4 min lezen.
Aid Henic
Aid Henic
3 februari 2023

Wellicht is het je al eens overkomen: de wasmachine draait, je maakt een rondje door huis met de stofzuiger en ondertussen zet iemand tegelijkertijd de waterkoker aan. Voor je het weet is je hoofdaansluiting overbelast omdat er blijkbaar te veel stroom is verbruikt.

Je kunt je voorstellen: met een laadpaal aan huis voor je elektrische auto wordt het risico op een overbelast energienetwerk des te groter. Zo’n laadpaal is namelijk een flinke energieslurper. Het is daarom verstandig om na te denken welke invloed deze extra stroomtoevoer heeft op jouw energienetwerk. Gelukkig is er Dynamic Load Balancing: een laadpaalfunctie waarmee het stroomverbruik in huis veilig wordt geregeld.  

GIF waarin Dynamic Load Balancing wordt uitgelegd

Wat is Dynamic Load Balancing?

Je kunt Dynamic Load Balancing zien als een beveiliging van je elektriciteitsverbruik in huis. De hoofdaansluiting in je meterkast kan net als de groepen in je groepenkast maar een maximum hoeveelheid stroom aan. Wanneer de groepen samen meer stroom vragen dan de waarde van je hoofdaansluiting, raakt de hoofdaansluiting overbelast.

Dynamic Load Balancing werkt als volgt: gebruik je tijdens het opladen van je auto andere apparaten die veel stroom nodig hebben? Dan laadt je auto langzamer op. Andersom geldt hetzelfde: verbruik je weinig stroom in huis? Dan laadt je auto sneller op. Op deze manier verzekert Dynamic Load Balancing je van een veilige elektriciteitsaansluiting.

Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Dynamic Load Balancing meet iedere seconde de belasting van jouw groepenkast. Apparaten in huis krijgen voorrang op de laadsnelheid van je auto. Met de resterende capaciteit laadt jouw elektrische auto op. Is de afname van stroom te hoog? Dan grijpt het systeem direct in. De accu laadt minder snel op of pauzeert volledig om stroomproblemen te voorkomen. Zo gaat de maximaal mogelijke hoeveelheid stroom richting je auto, maar wordt er altijd prioriteit gegeven aan de elektrische apparaten in huis. Hierdoor heb je te allen tijde de kortst mogelijke laadtijd én de garantie dat je netwerk niet overbelast raakt. 

De figuur hieronder laat zien hoe dit werkt. Je ziet dat wanneer de ‘zwaardere’ apparaten in huis veel ampères verbruiken, de auto langzamer oplaadt. Omgekeerd: verbruik je weinig stroom in huis? Dan gaat er meer stroom naar je auto en neemt de laadsnelheid weer toe. In totaal komt de hoeveelheid stroom nooit boven de hoofdaansluiting van 25 ampère uit.

Grafiek stroomverbruik in huis met Dynamic Load Balancing

Wanneer kiezen voor Dynamic Load Balancing?

Niet alle laadpalen zijn standaard uitgerust met een Load Balancing functie. Wat is passend in jouw situatie?

Voor een laadpaal van Zonneplan is een slimme meter verplicht. Er zijn ook laadpalen welke gebruik maken van een stroommeter om te meten hoeveel kilowattuur je verbruikt. Deze meter moet eerst geplaatst worden en worden verbonden met de laadpaal om de stroomtoevoer naar de paal te regelen. Dit is een stuk kostbaarder dan Dynamic Load Balancing met een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Dan kun je via je netbeheerder kosteloos een nieuwe laten plaatsen. Daarnaast is er nog een aantal dingen om rekening mee te houden:

Grootverbruikers

Huishoudens met een hoog stroomverbruik lopen het meeste risico op overbelasting van de elektriciteitsaansluiting. Denk hierbij aan een elektrische kookplaat, warmtepomp, infraroodpanelen, elektrische kachel, jacuzzi of een aquarium. Immers is de kans dat je de maximale stroomtoevoer bereikt groter met deze energievreters in huis. Dynamic Load Balancing op je laadpaal is voor deze grootverbruikers een ideale oplossing om verzekerd te zijn van een veilige elektriciteitsaansluiting.

Vermogen laadpaal

Een laadpaal voor thuis is geschikt voor 3,6 kW of 11 kW. De laadpaal wordt geïnstalleerd op een nieuwe groep in de meterkast. De maximale capaciteit van je aansluiting ligt met een 3-fasen aansluiting hoger dan bij een 1-fase aansluiting. Op een 3-fasen aansluiting kan dus een 11 kWh laadpaal worden aangesloten. Deze is krachtiger, waardoor je auto drie keer sneller oplaadt. Dynamic Load Balancing zorgt er vervolgens altijd voor dat de stroomtoevoer naar je laadpaal automatisch geregeld wordt en je de apparaten in je huis tijdens het laden veilig kunt gebruiken.

Op zoek naar een Dynamic Load Balancing laadpaal?

Doordat je stroomnetwerk continu gemonitord wordt, voorkomt Dynamic Load Balancing dat je hoofdzekering overbelast raakt. De meeste laadpalen moeten worden geïnstalleerd met een extra kabeltraject om Dynamic Load Balancing aan de laadpaal te koppelen. De laadpaal van Zonneplan werkt volledig op het 4G-netwerk waardoor er – in tegenstelling tot bij veel andere laadpalen – geen extra kabel geplaatst hoeft te worden. Wil je een offerte ontvangen voor zo’n laadpaal met Dynamic Load Balancing? Neem dan contact op met onze adviseurs, zij stellen graag een persoonlijk plan voor je op.

Dynamic Load Balancing laadpaal advies?

8 vind ik leuks
Deel dit artikel:

Lees meer