Na thuisbatterijen en zonnepanelenomvormers zijn vanaf vandaag ook onze laadpalen uitgerust met Powerplay. Door eenvoudigweg standaard de laadkabel in te pluggen staat je auto altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet. Daardoor wordt je auto geregeld gratis bijgeladen. Op jaarbasis levert dit tot maar liefst 2000 gratis rijkilometers op. Zowel bestaande als nieuwe laadpalen van Zonneplan beschikken vanaf 15 juli over deze slimme aansturing.
Elektrische auto’s zorgen voor grote druk op het elektriciteitsnet. Dit komt voornamelijk doordat zij massaal opgeladen worden aan het begin van de avond, juist wanneer de vraag naar stroom al het grootst is. Uit onderzoek dat wij deden onder 1819 Nederlanders met een elektrische auto, blijkt dat bijna twee derde wekelijks hooguit 400 kilometer rijdt. Dat komt in de buurt van de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Daardoor is het helemaal niet nodig om elke dag de accu weer helemaal vol te laden en zeker niet allemaal tegelijk rond etenstijd.
Wie de volgende dag echt een volle accu nodig heeft, kan dit eenvoudig regelen in de Zonneplan app. Je kunt aangeven hoeveel kilometer erbij geladen moet worden en wanneer je wilt vertrekken. De software regelt dan automatisch dat de voordeligste uren in de tussenliggende periode benut worden.
Echter, heb je de auto de volgende dag niet nodig, dan doe je er toch goed aan om de laadkabel standaard in te pluggen. Je auto laadt dan op als er te veel aanbod van wind- of zonnestroom op het elektriciteitsnet dreigt. Op die momenten laad je gratis of krijg je zelfs geld toe, omdat de netbeheerder vergoedingen betaalt voor deze flexibiliteit. Op jaarbasis levert dit tot 2000 gratis kilometers op.
De combinatie van slim laden op dynamische prijzen en gratis laden bij stroomoverschotten maakt dat de doorsnee EV-rijder voor gemiddeld 2,89 euro per 100 kilometer rijdt. Iemand met een ‘gewoon’ dynamisch energiecontract laadt voor bijna een euro meer en met een vast contract bedragen de kosten meer dan vijf euro. Wie aangewezen is op een openbare laadpaal is ruim het dubbele kwijt van een EV-rijder met Powerplay, terwijl snelladen zelfs bijna vier keer zo duur is.
Voor bovenstaande vergelijking hebben we de volgende cijfers gebruikt:
Er is een goede reden voor de hoge vergoedingen die de netbeheerder EV-rijders betaalt die flexibel zijn in hun stroombehoefte. Nederland kent inmiddels namelijk bijna een half miljoen elektrische personenauto’s, waarvan meer dan de helft thuis oplaadt. Stel dat al die thuisladende auto’s dit allemaal tegelijk willen doen, dan betekent dat een stroomvraag van maar liefst 2,8 gigawatt. Elk uur dat ze dat doen staat gelijk aan het dagelijks stroomverbruik van maar liefst 400.000 huishoudens.
De enorme druk op het elektriciteitsnet die EV’s veroorzaken kan door een kleine gedragsverandering sterk verminderd worden, op een manier waarop niemand er hinder van ondervindt. Sterker nog: elektrisch rijden wordt nog voordeliger én schoner. Tijdens de avondpiek komt onze elektriciteit immers grotendeels van gascentrales, terwijl je met Powerplay vrijwel altijd overvloedige wind- of zonnestroom in je accu laadt.