Wie elektrische auto’s wil spotten kan het best een dagje naar Almere. Liefst 16,2 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch. Daarmee scoort Almere het hoogst van heel Nederland. In Limburg kom je er daarentegen relatief het minst tegen: slechts 1,5 procent van de auto’s rijdt er op stroom. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Begin september stonden er ruim 306 duizend elektrische personenauto’s geregistreerd in Nederland, op een totaal van bijna 9 miljoen auto’s. Ook in absolute zin rijden er het meest in Almere: liefst 41.761. Dat is ruim dubbel zoveel als in Breda (de nummer twee op de lijst) en bijna drie keer zoveel als in Amsterdam. Op vier van de vijf Waddeneilanden – de 108 EV’s op Texel uitgezonderd – rijden niet of nauwelijks elektrische auto’s. De ‘landgemeente’ met de minste elektrische auto’s is Hattem (Gelderland) met veertien EV’s op een totaal van 1337 auto’s.
Landelijk gezien is inmiddels ruim één op de dertig personenauto’s (3,4 procent) elektrisch. Er zijn acht gemeenten waar dit percentage minimaal twee keer zo groot is. Naast Almere zijn dit Breda, Houten, Amersfoort, Tynaarlo, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Smallingerland. Met name de positie van Tynaarlo valt op en is te verklaren door het aanzienlijk hogere gemiddelde inkomen aldaar ten opzichte van de rest van Drenthe. Voor de overige gemeenten geldt dat er grote leasemaatschappijen zijn gevestigd en 52 procent van de elektrische auto’s is een leaseauto. Leaseauto’s staan op het adres van de leasemaatschappij geregistreerd.
Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.
Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.