Vast maandbedrag

Factuur uitgelegd

De factuur bestaat standaard uit vier regels. We leggen je uit wat de verschillende regels betekenen.

Ben je op zoek naar uitleg over de factuur met een dynamisch voorschot? Klik hier.

Voorbeeldfactuur

Factuur_vast_voorschot

Wat vind je terug op je factuur?

  • #1 Voorschot stroom en gas

    Je betaalt een voorschot voor het gebruik van stroom en eventueel ook voor gas. Dit bedrag bestaat uit de kale energieprijs, de energiebelasting, de inkoopvergoeding van Zonneplan en de btw. Aangezien je een vast maandbedrag hebt gekozen is dit voorschot elke maand hetzelfde.

  • #2 Vermindering energiebelasting

    De overheid ziet energie als een basisbehoefte en geeft een vast bedrag in mindering op de energiebelasting. Je ziet dit elke maand terug op je energiefactuur.

  • #3 Netbeheerkosten

    Iedere maand betaal je netbeheerkosten voor je stroomaansluiting en eventueel ook voor je gasaansluiting. Wij dragen de netbeheerkosten weer af aan jouw netbeheerder. De hoogte van de netbeheerkosten verschilt per regio en type aansluiting in jouw meterkast.

  • #4 Vaste leveringskosten

    Iedere maand betaal je vaste leveringskosten aan Zonneplan. De leveringskosten zijn € 6,25 per product per maand. Neem je stroom én gas af, dan factureren we dus iedere maand € 12,50.

  • #5 Powerplay vergoeding

    Heb je een thuisbatterij, laadpaal of zonnepanelen met Powerplay aansturing, dan vind je ook Powerplay vergoeding op je factuur. Powerplay is de aansturing van Zonneplan die verdiensten realiseert met jouw thuisbatterij, laadpaal of zonnepanelen. Powerplay vergoedingen zijn altijd netto vergoedingen. De vergoedingen worden verrekend met jouw vaste voorschot, daarom wisselt je maandbedrag elke maand.

Zo geregeld in de Zonneplan app

Maandbedrag aanpassen

Alle gegevens rondom je energiecontract kan je wijzigen in de Zonneplan app. Als hoofdgebruiker vind je deze opties bij het poppetje rechtsbovenin. Hier vind je bij ‘Energiecontract’ de optie om je maandbedrag aan te passen. We raden je aan het geadviseerde maandbedrag over te nemen. Dit bedrag is standaard wat hoger dan je verwachte verbruik, om bijbetalen op je jaarafrekening te voorkomen. Te veel betaalt verbruik krijg je op je jaarafrekening terug. Zit je op mobiel? Gebruik onderstaande knop om de app te openen op de juiste plek.

Wisselen naar een dynamisch voorschot

Met een dynamisch voorschot beweegt je maandbedrag mee met je verbruik. In de zomer betaal je wat minder en in de winter wat meer. We raden je aan je voorschottype het gehele contractjaar hetzelfde te houden. Toch is het mogelijk om te wisselen tijdens je contractjaar. Als hoofdgebruiker vind je de optie om te wisselen in de Zonneplan app bij het poppetje rechtsbovenin. Klik vervolgens op ‘Energiecontract’ en ga naar ‘Wissel naar dynamisch voorschot’. Zit je op mobiel? Gebruik onderstaande knop om de app te openen op de juiste plek.

Veelgestelde vragen over de energiefactuur

  • Waarom is mijn maandbedrag hoger dan ik verbruik?

    Bij het vaste maandbedrag betaal je iets meer dan je gemiddelde verbruikskosten. Het kan hierdoor dat je maandbedrag hoger is dan je van te voren zou verwachten. Hierdoor loop je minder risico op bijbetalen op je jaarafrekening. Je kan je maandbedrag tot op zekere hoogte zelf aanpassen in de Zonneplan app. Te veel betaalt voorschot ontvang je terug op je jaarafrekening.

  • Hoe wordt het voorschotbedrag berekend?

    Je voorschotbedrag is een vast bedrag en dus elke maand hetzelfde. Eén keer per jaar berekenen we je vaste maandbedrag, zodat het weer past bij je verbruik en de energietarieven. Na je jaarafrekening updaten we je maandbedrag. Is je verbruik sterk veranderd, dan kan je jouw maandbedrag zelf aanpassen in de Zonneplan app.

  • Kan ik mijn voorschot/maandbedrag zelf wijzigen?

    Ja, je kan tot op zekere hoogte zelf je maandbedrag aanpassen. Om te voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarafrekening kan je niet kiezen voor een te laag voorschotbedrag. In de app heb je de mogelijkheid je maandbedrag aan te passen. Als hoofdgebruiker ga je in de app naar het poppetje rechtsbovenin. Hier vind je bij ‘Energiecontract’ de optie om je maandbedrag aan te passen. Wij passen je maandbedrag ook automatisch aan na de jaarafrekening zodat het weer past bij je huidige verbruik en de energietarieven.

  • Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

    Dit kan helaas niet. Je ontvangt de factuur altijd in de eerste week van de maand. De afschrijving gebeurt standaard een week later.

  • Wanneer krijg ik de jaar-/eindafrekening?

    Na ieder contractjaar ontvang je een jaarafrekening. Zodra je dus een jaar energie afneemt bij Zonneplan Energie ontvang je de jaarafrekening. Binnen 6 weken kan je de jaarafrekening verwachten. Wanneer je het contract bij Zonneplan Energie opzegt ontvang je een eindafrekening. De eindafrekening kan je ook binnen 6 weken na je einddatum verwachten.

  • Mijn factuur ziet er heel anders uit. Waar vind ik de uitleg?

    Waarschijnlijk heb jij een dynamisch voorschot. Je voorschotbedrag beweegt mee en wisselt iedere maand. Klik hier voor de uitleg van de factuur van het dynamisch voorschot. Zoek je uitleg over de jaarafrekening, kijk dan hier.

Zonneplan updates

Het laatste energienieuws

Zes op de tien Zonneplan Energie-gebruikers wassen alleen tijdens goedkope uren
Energie

Zes op de tien Zonneplan Energie-gebruikers wassen alleen tijdens goedkope uren

Ruim 60% van de Zonneplan Energie-gebruikers houdt vaak of zelfs altijd rekening met de uurprijzen bij het doen van de (vaat)was. Lees hier alles over ons onderzoek!

Nieuw: Zonneplan-prijsplafond voor gas
Energie

Nieuw: Zonneplan-prijsplafond voor gas

Zonneplan introduceert een prijsplafond voor gas. Profiteer van lage gasprijzen en geniet extra zekerheid bij onverwachte stijgingen.

Onderzoek wijst uit: ruim 22 procent besparen met dynamisch energiecontract
Energie

Onderzoek wijst uit: ruim 22 procent besparen met dynamisch energiecontract

Is een dynamisch energiecontract in de praktijk goedkoper dan een vast of variabel contract? Lees het hier!

Een op negen zonnepanelenbezitters betaalt terugleverheffing
Energie

Een op negen zonnepanelenbezitters betaalt terugleverheffing

Steeds meer energiebedrijven rekenen terugleverheffingen. Wij deden onderzoek én vertellen waarom je met Zonneplan Energie niet bang hoeft te zijn voor terugleverboetes!

Voor het eerst gratis stroom in 2024
Energie

Voor het eerst gratis stroom in 2024

Zaterdag 6 april is stroom voor het eerst in 2024 gratis. Lees er hier alles over!

Vaker negatieve stroomprijs in eerste kwartaal dan vorig jaar
Energie

Vaker negatieve stroomprijs in eerste kwartaal dan vorig jaar

Het eerste kwartaal van 2024 kende meer uren met negatieve stroomprijzen dan het jaar ervoor. Hoeveel? Lees het hier!

Zonneplan introduceert Powerplay voor zonnepanelen
Energie

Zonneplan introduceert Powerplay voor zonnepanelen

Zonneplan introduceert: Powerplay voor zonnepanelen! Lees hier hoe jij nóg meer rendement uit je zonnepanelen kunt halen door te helpen het elektriciteitsnet te stabiliseren.

Is een dynamisch energiecontract verstandig met zonnepanelen?
Energie

Is een dynamisch energiecontract verstandig met zonnepanelen?

Gaat een dynamisch energiecontract samen met zonnepanelen of kun je beter voor een contract met vaste tarieven kiezen? Wij zochten het uit!

Zonneplan Energie-klant had prijsplafond niet nodig in 2023
Energie

Zonneplan Energie-klant had prijsplafond niet nodig in 2023

Hoeveel betaalden Zonneplan Energie-klanten in 2023 voor hun stroom en gas? En hoe verhoudt zich dat tot de tarieven van vaste en variabele contracten? Je leest het hier!

Dynamisch energiecontract populairst onder twintigers
Energie

Dynamisch energiecontract populairst onder twintigers

Steeds meer huishoudens maken gebruik van dynamische energieprijzen. Lees hier onder welke groepen het dynamische energiecontract het populairst is!