Jouw eigen laadpaal kopen?

  • In minder dan 3 terugverdiend
  • Slim laden voor bijna niets
  • Gratis laden bij stroomoverschot

Ontdek de mogelijkheden

Ontvang nu €100 retour

Laadpaal kosten

Het thuis opladen van je elektrische auto is meestal goedkoper dan met het gebruik van een publieke laadpaal. Wil je elektrisch rijden, dan is een laadpaal kopen dus een slimme investering.

Maar wat kan een laadpaal kosten en waarmee moet je rekening houden bij de aanschaf van een elektrische laadpaal?

We geven graag wat meer uitleg over de algemene prijzen om je zo een indicatie te geven van de kosten van een laadpaal. Specifiek weten hoeveel een Zonneplan laadpaal kost? Vraag dan een gratis laadplan aan.

 

 

Indicatie

Wat kost een laadpaal thuis?

Een laadpaal kost in de markt vaak maximaal €3100 (all-in prijs, dus inclusief installatie). De prijs van een laadpaal van Zonneplan ligt tussen de € 1599 en € 1899.

tabel met de kosten van een laadpaal bij zonneplan

Voor het laadstation en de installatie zijn er standaardkosten. Verder zijn er optionele kosten die er bij kunnen komen. Deze worden vooraf met je besproken, je krijgt dus niet met verrassingen achteraf te maken. Hieronder vind je een overzicht van de kosten waar je rekening mee moet houden.

Jouw eigen laadpaal kopen

Bespaar gemiddeld €1.200 per jaar

Slim laden bij lage stroomprijzen.

Beste deal gegarandeerd

Geen kortingen. Altijd de scherpste prijs.

Compleet thuis geïnstalleerd

Binnen een halve dag gemonteerd.

Factoren die de prijs beïnvloeden

Opbouw van de kosten

De volgende factoren bepalen uiteindelijk de exacte prijs van jouw laadpaal-installatie. Klap de onderwerpen open om er meer over te lezen.

  • Het laadstation

    Het laadstation zelf is in verschillende merken en types te verkrijgen. Qua kabel zijn er twee opties; een vaste of een losse laadkabel. Bij een vaste laadkabel hangt de laadkabel altijd bij je laadunit zelf. Voordeel: je laadkabel is altijd voorhangen en je hoeft deze niet steeds uit je auto te halen. Een andere optie is de losse laadkabel. Deze kabel moet je eerst inpluggen. Dit is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.

    Andere afwegingen voor de keuze voor het laadstation zijn formaat, kleur, de lengte van de laadkabel en eventuele aansturing via een laadpas. Kies sowieso een merk met lange productgaranties en service. Zo verlaag je het risico op kosten in de toekomst. Kijk ook eens naar online reviews. De ervaringen van anderen geven je een goed beeld van alle voor- en nadelen van een specifiek laadstation.

    Lees ook meer over of het leasen of huren van een laadpaal verstandig is, of dat je beter kunt kopen.

  • Aansluiting in je meterkast

    De aansluiting van je meterkast heeft invloed op de snelheid waarmee je je auto op kunt laden. Hoe zwaarder je aansluiting, hoe sneller je accu kan opladen. Het type elektrische auto, jouw rijgedrag of de keuze voor een bepaalde laadpaal kan ervoor zorgen dat de aansluiting van jouw meterkast verzwaard moet worden.

    Heeft jouw meterkast een 1-fase aansluiting? Dan is je laadkracht max 3,6 kW. Dit betekent dat een gemiddelde auto binnen 15 tot 20 uur weer vol is. Is deze oplaadtijd geen issue of rijd je überhaupt niet zoveel kilometers. Dan is een 1-fase laadpaal en dus ook een 1-fase aansluiting in je meterkast een prima optie. De meeste woningen hebben minimaal een 1-fase aansluiting, dus verzwaring van je aansluiting zal in de meeste gevallen niet nodig zijn.

    Wil je toch sneller laden? Dan heeft jouw woning een 3-fasen aansluiting nodig. Je hebt met een 3 x 25 ampère aansluiting een laadkracht van 11 kw. De laadtijd van een gemiddelde elektrische auto is dan 6 tot 10 uur.  Niet iedere woning heeft standaard een 3-fasen aansluiting. Jouw netbeheerder kan jouw aansluiting verzwaren. Wel zorgt dit voor extra kosten voor jouw privé laadpaal. De verzwaring naar 3 fasen kost zo rond de € 250 tot € 350, afhankelijk van jouw netbeheerder. 

    Nog een stapje sneller laden en wil je de laadkracht van jouw laadpaal boosten tot 22 kW? Dan is een ophoging naar 3 x 32 A of 3 x 35 A nodig. De laadtijd is dan zo’n twee uur voor een gemiddelde elektrische auto. Heb je al een 3 x 25 A aansluiting, maar wil je deze verzwaren naar 3 x 32 A of 3 x 35 A? Houd dan rekening met 200 à 300 euro aan extra kosten, afhankelijk van jouw netbeheerder.

    Let wel op. Bij veel netbeheerders duurt het enkele weken tot soms maanden voordat zij bij jou langs kunnen komen om jouw aansluiting te verzwaren. Vraag jouw verzwaring dus op tijd aan!

    Lees meer over de verschillen tussen een 1-fase en 3-fasen laadpaal.

  • Manier van bevestigen; wand of paal

    De bevestiging van een privé laadpunt kan op 2 manieren: aan de wand of aan een losse paal. De plek waar jouw auto staat als je hem wilt opladen bepaalt de keuze voor jouw bevestiging. Is het laadpunt van jouw auto direct naast je woning, schuur of garage? Dan is montage aan de wand de beste optie. De laadunit wordt direct aan de muur bevestigd of soms met behulp van een wandbeugel. Bevestiging van de laadunit aan de wand is de goedkoopste optie en vaak is er geen graafwerk nodig.

    Zit de ideale plek van jouw laadunit niet direct bij een muur? Kies dan voor montagepaal. De montagepalen zijn er in verschillende varianten qua uitstraling, kwaliteit en robuustheid. De prijs voor een montagepaal varieert van €150 tot €1000.

    Wel zijn er bij een laadstation op een montagepaal standaard graafwerkzaamheden nodig. De bekabeling moet namelijk onder de grond gelegd worden. Dit zorgt voor extra werkzaamheden en dus extra kosten voor jouw laadpaal.

  • Graafwerkzaamheden

    Je laadpaal wordt met een elektriciteitskabel verbonden met je meterkast. In sommige situaties is het kabeltraject kort en eenvoudig aan te leggen. In andere gevallen is het kabeltraject langer of moeten er graafwerkzaamheden worden uitgevoerd. Qua graafwerk is 40 tot 45 euro per strekkende meter een gangbare prijs in de markt. Moet er ook nog straatwerk gedaan worden? Reken hiervoor dan ook extra kosten. Je kunt het graafwerk en straatwerk uiteraard ook zelf voorbereiden om zo geld te besparen.

    Bij Zonneplan liggen de kosten op €100 voor 1 tot 5 meter graafwerk. Zijn voor jouw installatie graafwerkzaamheden nodig? Bespreek dan de mogelijkheden met jouw adviseur.

  • Dynamic load balancing

    (Gratis inbegrepen bij de laadpaal van Zonneplan)

    Het opladen van jouw auto kan veel vermogen vragen. Heb je nog andere energieslurpende apparaten in jouw woning aan staan dan kan dit voor overbelasting van de groep zorgen. Je stroom valt uit. De oplossing is Dynamic load balancing. Deze functie zorgt ervoor dat er een continue controle is op je energiehuishouding. Dreigt overbelasting van de groep? Dan wordt het vermogen van je laadpaal tijdelijk verlaagd. Zo blijft alles netjes functioneren.

    Dynamic load balancing wordt vaak als extra optie aangeboden. Je moet hier dan extra voor betalen. Soms zijn deze slimme functies alleen af te nemen met een abonnement.

    Ook goed om te kijken naar hoe de Dynamic load balancing jouw laadpaal aanstuurt. In veel gevallen moet namelijk een extra kabel worden aangelegd. De laadpaal van Zonneplan werkt via 4G. De extra kabel is dus niet nodig.

    Wat kost een laadpaal thuis? Dat hangt dus af van jouw situatie en jouw voorkeuren. Wil je vanuit Zonneplan een advies voor jouw laadpaal thuis zodat je weet wat een laadpaal jou gaat kosten? Vraag ons advies aan.

    Lees meer over de laadpaal installatie.

Wat onze klanten vertellen

Nieuws over laadpalen

Vier op tien EV-rijders waren zonder eigen laadpaal niet elektrisch gaan rijden
Elektrisch rijden

Vier op tien EV-rijders waren zonder eigen laadpaal niet elektrisch gaan rijden

In hoeverre is een eigen laadpaal een absolute voorwaarde om elektrisch te gaan rijden? Wij deden onderzoek!

Zonder eigen oprit wil een op drie Nederlanders niet elektrisch rijden
Elektrisch rijden

Zonder eigen oprit wil een op drie Nederlanders niet elektrisch rijden

Hoe groot is de invloed van een eigen oprit bij de keuze voor elektrisch rijden? Je leest het hier!

Zoveel bespaart EV-rijder met dynamisch energiecontract dit jaar
Elektrisch rijden

Zoveel bespaart EV-rijder met dynamisch energiecontract dit jaar

Een dynamisch energiecontract is bij uitstek geschikt voor EV-rijders. In dit artikel lees je hoeveel je dit jaar kunt besparen met een elektrische auto in combinatie met Zonneplan Energie!

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit
Elektrisch rijden

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

In hoeverre is het nog nodig dat iedereen een eigen auto heeft? Wij vroegen het aan een panel van 2000 Nederlanders! Lees hier de resultaten.

Een op drie Nederlanders reed al eens elektrisch
Elektrisch rijden

Een op drie Nederlanders reed al eens elektrisch

Wij zochten uit hoeveel Nederlanders al eens elektrisch hebben gereden. Lees alle resultaten in dit artikel!

Zonder laadstress op EV-vakantie? Deze landen moet je kiezen!
Elektrisch rijden

Zonder laadstress op EV-vakantie? Deze landen moet je kiezen!

Op vakantie met een elektrische auto? Wij zochten uit welke landen er op dit moment het best voor staan!

Geld verdienen met je auto: zoveel kan V2G opleveren
Elektrisch rijden

Geld verdienen met je auto: zoveel kan V2G opleveren

Bidirectioneel laden of vehicle-to-grid: kun je er gebruik van maken en wat levert het op? Wij zochten het uit!

Dit zijn de meest duurzame tijden om je EV te laden per seizoen
Elektrisch rijden

Dit zijn de meest duurzame tijden om je EV te laden per seizoen

De CO2-uitstoot van elektrisch rijden verschilt per seizoen. Zonneplan zocht uit wanneer je het best kunt laden in de winter, lente, zomer en herfst!

Waarom kiezen voor een laadpaal met Dynamic Load Balancing?
Elektrisch rijden

Waarom kiezen voor een laadpaal met Dynamic Load Balancing?

Een laadpaal aan huis is een flinke energieslurper! Gelukkig is er Dynamic Load Balancing: met deze functie raakt de hoofdaansluiting nooit overbelast én is je auto in de kortst mogelijke tijd weer opgeladen.

Meeste EV’s in Almere, elektrisch rijden blijft achter in Limburg
Elektrisch rijden

Meeste EV’s in Almere, elektrisch rijden blijft achter in Limburg

In welke regio’s rijden de meeste elektrische auto’s? Zonneplan zocht het uit! Ontdek hier hoe jouw regio het doet.

Lees meer over...

Veelgestelde vragen over laadpaal kosten

Bestel jouw slimme laadpaal

Benieuwd naar alle ins & outs rondom het kopen van een laadpaal?