Een op de vijf Nederlanders verwacht dat hun volgende auto een elektrische is. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Nog eens bijna 13 procent kiest voor een plug-in hybride (PHEV), wat maakt dat een derde van Nederland bij de eerstvolgende auto voor een model met een stekker kiest. Dat blijkt uit een onderzoek dat wij hielden onder 2000 Nederlanders, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau Panel Inzicht. Vooral twintigers en dertigers zien een elektrische wagen wel zitten.
In 2022 hielden wij hetzelfde onderzoek al eens eerder. Toen gaf net iets meer dan 9 procent aan voor een EV te kiezen bij de volgende auto. Anno 2023 is dat dus 20 procent geworden. De animo voor PHEV’s is bijna verdriedubbeld, van 4,8 naar 12,6 procent. Dat is vooral ten koste gegaan van benzineauto’s. Waar een jaar geleden nog 52 procent van de ondervraagden voor benzine koos, is dat inmiddels nog ‘slechts’ 34 procent. Daarmee is een benzinemotor wel nog altijd de populairste aandrijflijn.
Elektrisch rijden blijkt vooral onder jongeren populair te zijn. Van de ondervraagde twintigers gaf liefst 29 procent aan voor een EV te gaan, wanneer zij op zoek gaan naar een andere auto. Dat zullen dan veelal leaseauto’s zijn, gezien de hoge aanschafkosten van elektrische auto’s. Ook dertigers kiezen met ruim 26 procent opvallend vaak voor een EV. Dat percentage loopt vervolgens flink af, maar wat wel opvalt is dat de populariteit van plug-in hybrides binnen elke leeftijdsgroep vrijwel gelijk is.
Verder lijkt elektrisch rijden aanzienlijk aantrekkelijker te zijn wanneer je thuis goedkoop kunt opladen. Zo is het percentage dat voor een EV kiest bij huishoudens met zonnepanelen 24 procent, tegen 15 procent bij huishoudens zonder zonnepanelen. Gebruikmaken van een dynamisch energiecontract, met wisselende uurtarieven voor stroom, lijkt echter een nog veel grotere EV-katalysator te zijn. Liefst 40 procent van de ondervraagden met een dynamisch contract kiest bij een volgende auto voor een elektrische, tegen 17 procent van de ondervraagden met een traditioneel energiecontract. De mogelijkheid om, met behulp van een slimme laadpaal, vooral ‘s middags en ‘s nachts vaak goedkoper te kunnen laden zal hierbij een belangrijke rol spelen.
Frank Breukelman is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zijn interessegebied ligt voornamelijk bij (dynamische) energie, duurzaamheid en (elektrische) mobiliteit.
Opgeleid in de Zonneplan Academy