Ruim vier op de tien Nederlanders met een rijbewijs verwachten binnen vijf jaar elektrisch te rijden. Milieuvriendelijkheid en het besparen van kosten worden het vaakst genoemd als motief. Wie de stap (op korte termijn) niet verwacht te zetten, doet dat met name vanwege de hoge aanschafkosten van EV’s. Dat blijkt uit een onderzoek dat wij lieten uitvoeren onder 2000 Nederlanders.
Vorig jaar gaven nog drie op de tien Nederlanders aan binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Inmiddels geeft een kleine zeven procent van de ondervraagden aan dit daadwerkelijk al te doen. Een vergelijkbare groep verwacht dit binnen een jaar te gaan doen. Een groter deel wacht nog maximaal drie (13,3 procent) of vijf jaar (15,6 procent). Twintigers zijn daarbij op korte termijn de grootste groep EV-rijders: zes op de tien twintigers rijdt binnen nu en vijf jaar in een elektrische auto.
Ook op regionaal niveau zijn er duidelijke verschillen. Zoals in de kaart hieronder te zien, zijn Friezen de grootste EV-fanaten, terwijl ook in Limburg en Noord-Brabant de animo bovengemiddeld groot is. Drenten moeten daarentegen duidelijk het minst van elektrische auto’s hebben. Slechts een kwart van hen verwacht binnen vijf jaar in een elektrische bolide rond te rijden, terwijl ruim een derde überhaupt niet van plan is om in de toekomst voor een EV te gaan.
Uit ons onderzoek blijkt dat de voornaamste redenen om over te stappen op elektrisch rijden milieuvriendelijkheid (47 procent) en kostenbesparing (34 procent) zijn. Verder zegt 28 procent vast voorbereid te willen zijn op de toekomst. Bijna een kwart van de respondenten waardeert de stille en soepele rijervaring. Een even grote groep ziet de voordelen in technologische vooruitgang en/of streeft naar onafhankelijkheid van fossiele energiebronnen.
Voor degenen die terughoudend zijn blijken, niet geheel verrassend, de hoge aanschafkosten de belangrijkste barrière te vormen (72 procent). Andere zorgen omvatten het beperkte tweedehands aanbod (27 procent), dat voor twintigers overigens een kleinere drempel vormt dan voor andere leeftijdsgroepen. Daarnaast maakt 36 procent zich zorgen om de (veronderstelde) beperkte actieradius van elektrische auto’s, vormen lange oplaadtijden voor een derde van de EV-weigeraars een struikelblok en is er daarnaast onzekerheid over de levensduur van de batterij (31 procent).
Ook gaf een deel van de ondervraagden aan dat ze onvoldoende kennis hebben over elektrisch rijden (13 procent). Een op de tien ondervraagden is eenvoudigweg te zeer gehecht aan de geur en het geluid van een verbrandingsmotor.
De aanschafkosten vormen dus een voorname aanschafdrempel om nog van elektrisch rijden af te zien. Daar staat dan weer tegenover dat elektrische auto’s in dagelijks gebruik voordeliger zijn. Elektrisch opladen is in de regel aanzienlijk goedkoper dan een volle tank met benzine of diesel. Dat is al helemaal het geval wanneer je thuis slim gebruik kunt maken van dynamische stroomprijzen. Onlangs berekenden wij dat EV-rijders met een dynamisch contract op jaarbasis gemiddeld 560 euro besparen ten opzichte van elektrische rijders met een traditioneel energiecontract. Daarvoor is dan wel een slimme laadpaal nodig waarmee je bewust kan laden op de voordeligste momenten.
Frank Breukelman is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zijn interessegebied ligt voornamelijk bij (dynamische) energie, duurzaamheid en (elektrische) mobiliteit.
Opgeleid in de Zonneplan Academy