Voorbereiding installatiedag huurders

Zo ben jij startklaar voor je zonnepanelen-installatie

Annelies Pierik
Door: Annelies Pierik

Het is bijna zo ver! Binnenkort verlaag je direct jouw energierekening met zonnepanelen op jouw huurwoning. We hebben de belangrijkste informatie verzameld ter voorbereiding op jouw installatiedag.

Zakelijk woco dakaanzicht installaties

Hoe ziet jouw installatiedag er uit?

De installatiedag van jouw zonnepanelen bestaat uit 3 onderdelen.

Tijdens de installatie:

1. Plaatsen de monteurs zonnepanelen op jouw dak.
2. Wordt een omvormer in de buurt van de zonnepanelen geïnstalleerd.
3. Wordt een kabel aangelegd om de omvormer aan te sluiten op de meterkast (dit kabeltraject kan zowel binnen- of buitenshuis zijn).

De monteur weet de beste plek voor de omvormer en het kabeltraject. Op de dag van de installatie bespreekt de monteur dit met je. 

Is de installatie gereed?

Dan wek je direct zonne-energie op. Je ontvangt van de monteur een gebruikershandleiding met hierin alle informatie over de werking van de zonnepanelen. Daarna helpt de monteur jou met inloggen in de Zonneplan app. Vanaf nu heb je live inzicht in jouw opgewekte zonne-energie. Het besparen kan beginnen!

Voorbereiden op de installatie: wat kun je doen?

Eén dag voor installatie ontvang je van ons een e-mail met daarin het tijdslot waarin de monteurs bij jou komen installeren. Onze monteurs ronden de installatie vrijwel altijd binnen een dagdeel af. Het is belangrijk dat de monteurs toegang hebben tot jouw woning. Ook hebben de monteurs ruimte nodig om de werkzaamheden uit te voeren. Daarom vragen we jou alle onderstaande punten te controleren, dan is de kans dat de installatie soepel verloopt het grootst.  

1. Is de meterkast / CV-kast toegankelijk?

De monteurs sluiten het zonnepanelensysteem aan in de meterkast.

  • De deur van de meterkast kan volledig open.
  • De meterkast is leeg.

2. Is de zolder toegankelijk?

De omvormer wordt meestal op zolder geplaatst, bijvoorbeeld op de wand naast de CV-ketel. 

  • De muren zijn toegankelijk voor de monteurs (vrij van spullen, dozen, kasten etc.).
  • De zolder is opgeruimd.

3. Is er voldoende vrije ruimte rondom de woning voor een steiger?

Voor het betreden van het dak wordt vaak een steiger gebruikt. Deze wordt geplaatst langs de gevel onder het dak waar de zonnepanelen komen. 

  • De gevel is vrij. Houd 2 meter diepte aan.

4. Is er tijdens de installatie iemand thuis?

Kun je op de afgesproken datum niet zelf thuis zijn? Vraag dan iemand anders om aanwezig te zijn tijdens de installatie. 

  • De monteurs kunnen de woning binnen.

Kun je alle bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan ben je klaar voor de installatie van jouw zonnepanelen!

Na de installatie

Je kunt nu volop genieten van jouw eigen opgewekte zonnestroom. Na installatie is het volgende nog belangrijk: 

Gebruikershandleiding
Een dag na de installatie ontvang je van ons een e-mail met hierin nogmaals de gebruikershandleiding. Deze bevat alle informatie over jouw zonnepanelen en de omvormer.

Energieleverancier
Om zeker te weten dat jouw energieleverancier de teruggeleverde stroom verrekent, kun je contact opnemen met jouw energiemaatschappij. Door hen op de hoogte te brengen van jouw zonnepaneleninstallatie weet je zeker dat de teruglevering daadwerkelijk wordt geregistreerd en dat je hier een vergoeding voor ontvangt. Alleen het informeren van de energieleverancier is voldoende. Wij hebben de netbeheerder al op de hoogte gebracht. 

Heb je nog vragen, opmerkingen of feedback? Wij helpen je graag. 

Jouw energiekosten nog meer verlagen?

Ben je benieuwd hoe je jouw energierekening nog meer kunt verlagen? Neem dan eens een kijkje bij Zonneplan Energie. Een dynamisch energiecontract op basis van uur- en dagprijzen voor stroom en gas. De markt bepaalt ieder uur de prijs en jij bepaalt zelf of je daar gebruik van wilt maken of niet. Als de zon schijnt en de wind hard waait, zijn de prijzen lager. Door jouw stroomverbruik te sturen naar deze momenten profiteer je dus maximaal van groene én betaalbare stroom. 

Naast zonnepanelen en een dynamisch energiecontract, zijn er ook nog andere manieren om voor een lagere energierekening te zorgen. Lees bijvoorbeeld deze tips om energie te besparen.

Veelgestelde vragen

  • Heb ik reservedakpannen nodig?

    Onze monteurs gaan heel zorgvuldig te werk. Toch kan het voorkomen dat een dakpan beschadigt of kapot gaat. In dit geval zorgt Zonneplan dat dit (met de verhuurder) wordt opgelost.

  • Hoe werkt de Zonneplan app?

    De Zonneplan app geeft je live inzicht in de prestaties van jouw zonnepanelen. Zie altijd en overal hoeveel energie jouw zonnepanelen opwekken. Handig, want zo vergelijk je de opbrengst eenvoudig met gisteren, vorig jaar of een maand geleden. Lees meer over de Zonneplan app voor zonnepanelen

  • Moet ik mijn zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder?

    Nu je zonnestroom gaat opwekken, is het ook belangrijk dat jouw netbeheerder op de hoogte is. In de meeste gevallen meldt Zonneplan jouw zonnepanelensysteem aan bij de netbeheerder. Bij een klein aantal netbeheerders is dit nog niet mogelijk en kun je de aanmelding zelf uitvoeren via energieleveren.nl. Is dit bij jou het geval, dan brengen wij je hier tijdig van op de hoogte.

Annelies Pierik

Annelies Pierik

Content specialist

Annelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.

Opgeleid in de Zonneplan Academy
Deel dit artikel: