Laadverlies bij elektrische auto
Danique Reuvers
Laatst bewerkt:
Een elektrische auto opladen lijkt simpel, maar wist je dat niet alle stroom de batterij bereikt? Laadverlies ontstaat door efficiëntie van laadpalen, bekabeling, temperatuur en auto-systemen. In dit artikel duiken we dieper in op laadverlies, dat tot wel 30% kan oplopen.
Laadverlies wordt veroorzaakt door:
Wat is laadverlies?
Elke keer als je iets oplaadt, zoals je telefoon of je auto, gaat er een beetje energie verloren. Dat gebeurt altijd als energie van vorm verandert. Bij het opladen van je elektrische auto noemen we dat verlies “laadverlies.”
Je kent misschien de regel van Einstein: energie gaat niet verloren, het verandert alleen van vorm. Denk aan rennen: je energie verandert dan in warmte die je lichaam afgeeft. Dit is ook zo bij het opladen van je elektrische auto.
Laadsnelheid
Hoe langzamer je jouw auto oplaadt, hoe meer stroomverlies hier bij komt kijken.
- Laad je op met een gewoon stopcontact? Dan kan wel 12 tot 25 procent van de stroom verdwijnen!
- Maar gebruik je een speciaal laadpunt? Dan wordt het verlies minder, zo’n 6 tot 9 procent.
Heeft 1-fase of 3-fasen laden invloed op het laadverlies?
Ja, het gebruik van een 1-fase of 3-fase aansluiting beïnvloedt het laadverlies van een elektrische auto. 1-fase laden, dat stroom door één enkele fase levert, is meestal langzamer en kan hogere laadverliezen veroorzaken, variërend van 12% tot 25%. Daarentegen verdeelt 3-fase laden de stroom over drie fasen, wat efficiënter is en lagere laadverliezen oplevert, meestal tussen 6% en 9%. Dit komt doordat 3-fase laden hogere vermogens aankan, de stroomsterkte per fase verlaagt en vaak efficiënter is in de omzetting van AC naar DC, wat resulteert in een snellere en effectievere laadsessie.
Bekabeling
De bekabeling van meterkast naar laadpunt is heel belangrijk. Vooral kabelwerk dat al wat ouder is zorgt voor veel stroomverlies; hier kan tot wel vier procent aan verloren gaan.
Stekkerladen
Als je bij de verliezen van de bekabeling de andere laadverliezen rekent, kom je met stekkerladen via een normaal stopcontact op bijna dertig procent. Heb je een laadpunt laten aanleggen? Dan zit het stroomverlies op minder dan 1 procent en is dit onderdeel voor jou gelukkig niet relevant.
Systeem in de auto
Bij het opladen van je elektrische auto gaat er best wat stroom verloren, vooral door wat er in de auto gebeurt. Eerst verandert de auto de stroom van je huis (wisselstroom) in een soort stroom die de batterij nodig heeft (gelijkstroom). Dan zijn er nog systemen die de stroom netjes over alle batterijcellen verdelen.
Temperatuur
Afhankelijk van het merk en model van je auto, en hoe warm of koud het is, werkt er soms ook een koel- of verwarmingssysteem om de batterij op de juiste temperatuur te houden. Hoe beter en efficiënter deze systemen in je auto werken, hoe minder stroom je verliest tijdens het opladen. Maar dit verschilt per auto, omdat elke fabrikant andere technieken en systemen gebruikt.
Laadverlies beperken
Als je zo min mogelijk stroom wilt verliezen, is een laadpunt de beste keuze. Of je nu bij een laadpaal staat of er eentje thuis hebt, als je slim laadt, help je niet alleen het milieu maar ook je portemonnee. Dat is goed voor de auto én voor jou!
Meer weten? Lees meer over hoe een laadpaal werkt.
Danique Reuvers
MarketingmedewerkerDanique Reuvers is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere (slimme) laadpalen en zonnepanelen.
Opgeleid in de Zonneplan Academy