Laadkabel over (of boven) de stoep

Aid Henic
Laatst bewerkt:
Het opladen van een elektrische auto kan lastig zijn wanneer je geen eigen laadpunt hebt. In plaats van te moeten wachten op een beschikbare buurtlaadpaal, is het verleidelijk om je auto voor de deur te parkeren en de laadkabel over de stoep te leggen. Dit bespaart zowel tijd als geld. Maar mag dit eigenlijk? Welke opties zijn er, en wat zijn de laatste ontwikkelingen? We zetten het op een rij.
Waarom een laadkabel over de stoep gebruiken?
Volgens de Vereniging Elektrisch Rijders zijn er twee belangrijke redenen waarom steeds meer mensen kiezen voor een VPA (verlengde private aansluiting; verwijst naar een laadkabel die van privéterrein naar een auto op de openbare weg loopt). Enerzijds is er in sommige straten een tekort aan openbare laadvoorzieningen. Anderzijds is het voordeliger om te laden via een eigen laadpaal thuis, vooral als je zonnepanelen hebt en direct gebruikmaakt van opgewekte stroom. Met een dynamisch energiecontract kun je bovendien profiteren van goedkope laadmomenten, soms zelfs gratis.
Mogelijkheden voor het gebruik van laadkabels
1. Laadkabel over de stoep
Wanneer je geen eigen oprit hebt maar je auto wel op een openbare parkeerplaats voor de deur kunt zetten, kun je bij de gemeente een ontheffing aanvragen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Gemeenten hanteren verschillende regels, maar bij goedkeuring gelden doorgaans de volgende (landelijke) voorwaarden:
- Plaats het laadpunt op je eigen terrein.
- De parkeerplek moet direct aan de stoep grenzen.
- Je kunt de parkeerplaats niet exclusief voor jezelf reserveren.
- De laadkabel moet in goede staat verkeren.
- Houd rekening met voetgangers en omwonenden.
- De kabel mag maximaal 10 meter over de stoep liggen en moet parallel aan het trottoir lopen.
- Gebruik een kabelmat om struikelgevaar te verminderen.
- Verwijder de kabel en mat na gebruik.
Sommige gemeenten stellen aanvullende eisen, zoals het verplicht gebruik van een kabelmat of een speciale kabelgoottegel. Controleer daarom altijd het beleid van jouw gemeente. Zonder ontheffing riskeer je een boete van €280, exclusief administratiekosten.
Ook kun je aansprakelijk worden gesteld als iemand struikelt over de kabel; zelfs als je gewoon je een ontheffing hebt. Let er dus goed om dat je de laadkabel altijd zo plaatst dat het niet in de weg ligt, bijvoorbeeld in een kabelgoottegel of onder een kabelmat.
2. Boven de stoep (met een kabelarm)
Om obstakels op de stoep te vermijden, kun je een kabelarm gebruiken. Deze constructie tilt de laadkabel boven de grond, zodat voetgangers er geen hinder van ondervinden. Na het laden klap je de arm weer in. Niet alle gemeenten staan deze oplossing toe, dus informeer vooraf bij de gemeente naar de mogelijkheden.
Ontwikkelingen en innovaties
Belangenorganisaties pleiten voor bredere acceptatie van verlengde private aansluitingen, om zo de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Op dit moment profiteren vooral mensen met een eigen oprit van lage laadkosten, wat volgens de Vereniging Elektrisch Rijders oneerlijk is. Bij een openbare laadpaal betaal je het dubbele of zelfs het driedubbele voor een kilowattuur.
Vereniging Eigen Huis pleit voor eenduidig beleid op nationaal niveau, omdat de huidige verschillen per gemeente voor verwarring en ongelijkheid zorgen. Volgens de organisatie ontbreekt in veel gemeenten een duidelijke regeling, wat elektrische rijders ontmoedigt.
Veelgestelde vragen
Zijn er alternatieven als mijn gemeente geen ontheffing verleent?
Ja, als jouw gemeente geen ontheffing verleent, kun je:
- Een verzoek indienen voor een openbare laadpaal in de buurt.
- Overleggen met buren voor een gedeeld laadpunt.
- Alternatieve parkeermogelijkheden zoeken in een gebied waar wel een publieke laadpaal beschikbaar is.
Mag ik mijn auto opladen op een openbare parkeerplek, waarbij de kabel over de stoep naar de auto gaat?
Ja, je kunt je auto opladen op een openbare parkeerplek, maar je moet wel de regels van je gemeente controleren. Vaak zijn er eisen voor het veilig wegwerken van de kabel, zoals het gebruik van een kabelgoot of kabelmat. Zorg ervoor dat je aan deze eisen voldoet om problemen te voorkomen.
Let er ook op of de laadkabel lang genoeg is om tot de auto te komen. De Zonneplan Charge laadpaal biedt standaard een laadkabel van 5 meter, en er is een optie voor een 7,5 meter kabel voor extra flexibiliteit. We bieden geen langere kabels dan 7,5 meter aan.
Is een laadkabel over de stoep – technisch gezien – veilig?
Technisch gezien zijn laadkabels ontworpen om bestand te zijn tegen verschillende weersomstandigheden en andere situaties. Toch is het altijd verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het gebruik van een kabelgoottegel, om slijtage te minimaliseren en de veiligheid te verhogen. Het is sowieso niet toegestaan om een laadkabel los over de stoep richting de auto te laten gaan.
Wat is een kabelgoottegel?
Een kabelgoottegel is een speciale stoeptegel met een gleuf waarin een laadkabel kan worden gelegd. Dit voorkomt dat voetgangers over de kabel struikelen. Sommige gemeenten bieden deze optie als een oplossing voor bewoners zonder eigen oprit. De gemeente kan soms zorgen voor plaatsen van deze tegels omdat deze in de openbare voorziening zitten. Hoe de kosten voor kabel goot tegels en/of plaatsen worden verdeeld verschilt per gemeente.