Bi-directioneel laden is een innovatieve technologie waarmee je energie niet alleen naar je auto stuurt, maar ook teruglevert. Zo verandert je auto in een mobiele batterij. Je kunt de opgeslagen energie gebruiken voor je huis of teruggeven aan het net. Ideaal om optimaal te profiteren van bijvoorbeeld je eigen zonnestroom.
V2L, V2H, V2G en V2X. Wat is het verschil?
Er zijn allerlei termen rondom bi-directioneel laden, zoals V2L, V2H, V2G en V2X. Wat is het verschil?
Vehicle 2 Load (V2L)
Er zit een stopcontact in je auto waar je eenvoudig je elektrische apparaten op kan aansluiten. Op zich is het eenvoudige hardware, maar zo kun je wel op de camping eenvoudig een kop koffie zetten of je elektrische fiets opladen.
Vehicle 2 Home (V2H) en Vehicle 2 Grid (V2G)
Deze termen worden steeds vaker door elkaar gebruikt. Het verschil zou hem zitten in het feit dat Vehicle 2 Home (V2H) wordt gebruikt om een huis van stroom te voorzien in plaats van terug te leveren aan het elektriciteitsnet zoals bij Vehicle 2 Grid (V2G) het geval is. In de praktijk staat de laadpaal in beide gevallen direct aan de groepenkast gekoppeld. Of de stroom dan het huis in gaat of het net op, maakt qua laadpaal zelf niet uit. Eventuele aansturing zou dan bepalen wat er precies met de stroom gebeurt en of het gaat om V2H of V2G.
Vehicle 2 Everything (V2X)
Steeds vaker gebruiken we de overkoepelende term Vehicle 2 Everything (V2X). Je kunt de energie in de autobatterij eenvoudig terugleveren, zowel aan je huis als aan het elektriciteitsnet.
Voordelen van bi-directioneel laden
Bi-directioneel laden biedt verschillende voordelen:
- Energiebesparing
Door goedkope (zonne-)energie op te slaan in jouw EV, kun je deze energie later terug leveren aan je huis. Zo kun je besparen op je energierekening. - Netstabiliteit
Het helpt bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet, vooral bij netcongestie. Elektrische auto’s die bi-directioneel kunnen laden, bufferen energie en leveren deze terug op momenten van hoge vraag. Zo zorgen ze ervoor dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten, wat bijdraagt aan een stabieler en efficiënter elektriciteitsnet. - Duurzaamheid
Het bevordert het gebruik van hernieuwbare energiebronnen door overtollige zonne-energie op te slaan en later te gebruiken. Zo hoeven grijze gas- en kolencentrales minder bij te springen.
Nadelen van bi-directioneel laden
Er zijn echter ook nadelen verbonden aan bi-directioneel laden:
- Hoge kosten
De huidige technologie voor bi-directioneel laden is duur, met kosten voor een bi-directionele laadpaal die kunnen oplopen tot €4500 exclusief installatie. - Beperkte compatibiliteit
Slechts een beperkt aantal auto’s ondersteunt momenteel bi-directioneel laden. - Onzekerheid in regelgeving
Er is nog onduidelijkheid over de wet- en regelgeving rondom bi-directioneel laden, wat de adoptie ervan vertraagt. Een goed voorbeeld is de onduidelijkheid rond de energiebelasting wanneer je jouw auto met een laadpas van de zaak oplaadt, maar thuis de stroom gebruikt. - Beschikbaarheid van de auto
Je auto moet daadwerkelijk bij huis staan op de momenten dat jij goedkoop wilt laden. Staat je auto maar beperkt voor de deur dan mis je dus het voordeel en is de vraag of de extra kosten voor bi-directioneel laden voor jou uitkunnen.
Het mogelijke nadeel van extra laadcycli op de accu van de auto is achterhaald. Waar autofabrikanten eerst een garantie boden op 1500 tot 2000 laadcycli, bieden de meeste merken, zoals Tesla, Kia en Volvo, nu garantie op het aantal gereden kilometers. Daardoor heeft het aantal laadcycli geen invloed meer op je garantie.
Soorten bi-directioneel laden
Bij normaal laden, en dus de situatie die nu voor eigenlijk alle auto’s geldt, zit er een omvormer in de auto die zorgt dat de wisselstroom (AC) vanuit het elektriciteitsnet wordt omgezet naar gelijkstroom (DC) dat in de accu zit opgeslagen. Deze omvormer noemen we de on board charger.
Bi-directioneel laden
Bij bi-directioneel laden gaat de stroom niet alleen van het net naar de auto (van AC naar DC), maar ook van de auto naar het net (van DC naar AC). Dit vraagt dus om een omvormer die niet alleen omzet van AC naar DC, maar ook van DC naar AC; een bi-directionele omvormer dus.
Deze omvormer kan op 2 plekken zitten:
1. In de laadpaal. We spreken dan van bi-directioneel DC laden.
2. In de auto. We spreken dan van bi-directioneel AC laden.
De locatie van de omvormer speelt een belangrijke rol bij bi-directioneel laden. Zowel bi-directioneel AC laden als bi-directioneel DC laden heeft specifieke voordelen en nadelen.
Wat zijn de ontwikkelingen in de markt?
Elektro-technisch gezien is bi-directioneel laden geen probleem, er zijn hier geen beperkingen. Zonneplan volgt alle tests rond bi-directioneel laden nauwkeurig, maar de ontwikkelingen in de markt verlopen traag. In de afgelopen vier jaar is er weinig veranderd rondom bi-directioneel laden. Kennelijk lukt het bedrijven toch niet om hier een rendabele business case van te maken.
Op welke vorm van bi-directioneel laden richten de autofabrikanten zich dan?
- Renault en Alpine richten zich volledig op bi-directioneel AC-laden.
- Volvo, Polestar, Kia, Volkswagen en Lucid kiezen voor bi-directioneel DC-laden.
Wel werkt voor alle de autofabrikanten bi-directioneel laden alleen in combinatie met hun eigen laadpaal. Zowel je auto als je laadpaal moeten dus van jouw autofabrikant zijn.
Wat zijn de ontwikkelingen bij Zonneplan rondom bi-directioneel laden?
Zonneplan ziet vooral mogelijkheden rondom Bi-directioneel DC-laden en niet in bi-directioneel AC laden. “Waarom zou je als autofabrikant jouw auto duurder en zwaarder maken, terwijl dit niet de ‘core-business’ is van jouw auto?”, aldus Koen Altena, Head of Business Development bij Zonneplan. “We kiezen ervoor om bi-directioneel laden nog niet aan te bieden vanwege de vele vraagtekens rondom deze technologie. De huidige opties zijn beperkt en duur, en er is nog geen duidelijke regelgeving. Hoewel bi-directioneel laden veelbelovend is, is het belangrijk om te begrijpen dat de technologie nog in ontwikkeling is.” Zonneplan volgt de ontwikkelingen op de voet en zal bi-directioneel laden aanbieden indien het een betrouwbare, universele en kosteneffectieve oplossing is en de regels vanuit de overheid duidelijk zijn.
Ontdek de voordelen van de Zonneplan laadpaal
De Zonneplan laadpaal heeft dus (nog) geen bi-directioneel laden, maar je profiteert al wel van netstabilisatie.
- Gemiddeld tot 2.000 km per jaar gratis laden.
Steeds vaker krijgen we te maken met plotselinge overschotten aan groene stroom. Die plotselinge overschotten kunnen we gratis in jouw auto laden. Plug je laadkabel zoveel mogelijk in je auto en laad op jaarbasis gemiddeld zo’n 2.000 km gratis. - Slim laden.
Je stelt je vertrektijd en het aantal kilometers in, en Powerplay zorgt ervoor dat je auto tegen de laagst mogelijke prijs is opgeladen. Zelfs fors voordeliger dan laden op dynamische tarieven alleen.
Benieuwd naar hoe je jouw elektrische auto efficiënt en voordelig kunt opladen? Ontdek de voordelen van de Zonneplan laadpaal en vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte aan! Of lees meer over de werking van de Zonneplan Charge.
Veelgestelde vragen over bi-directioneel laden
Kan elk elektrisch voertuig bi-directioneel laden?
Nee, niet alle elektrische voertuigen zijn momenteel geschikt voor bi-directioneel laden. Dit vereist specifieke technologie en compatibiliteit tussen het voertuig en de laadinfrastructuur.
Hoe draagt bi-directioneel laden bij aan duurzaamheid?
Bi-directioneel laden draagt bij aan duurzaamheid door overtollige energie op te slaan (bijvoorbeeld van zonnepanelen) in de autobatterijen, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kan worden verminderd.
Mijn auto kan nog niet bi-directioneel laden. Is een bi-directioneel voorbereide laadpaal handig?
Het klinkt verstandig om een laadpaal te kiezen die al voorbereid is op bi-directioneel laden. Toch zijn er in de praktijk nog wat haken en ogen.
- De functionaliteiten worden pas beschikbaar zodra de regelgeving op papier is gezet.
- Vervolgens moeten de laadpalen goedgekeurd worden voor teruglevering aan het Nederlandse stroomnet.
- En de vraag blijft of de laadpaal daadwerkelijk werkt met jouw specifieke auto. Er zijn nog maar weinig auto’s die bi-directioneel kunnen laden, waardoor uitgebreide tests met deze auto’s nog minimaal zijn. Het is dus onzeker of het in de toekomst echt zal werken.
Het kan dus nog even duren voordat een laadpaal die voorbereid is op bi-directioneel laden, dit daadwerkelijk kan doen. Ondertussen kan de technische standaard nog veranderen.
Waarom is jullie laadpaal niet “voorbereid op bi-directioneel laden”?
De huidige opties rondom bi-directioneel laden zijn beperkt en duur en er is nog geen duidelijke regelgeving. Er is dus nog erg veel onduidelijk. Daarom is de Zonneplan laadpaal nog niet voorbereid op bi-directioneel laden. Uiteraard houden we alle ontwikkelingen in de gaten. Is er meer zekerheid rondom een betrouwbare, universele en kosteneffectieve oplossing dan bekijken wij alle mogelijkheden.
Betekent bi-directioneel laden dat ik volledig zelfvoorzienend wordt?
Nee, volledig zelfvoorzienend worden blijft lastig. Met zonnepanelen dek je in Nederland ongeveer 30% van je stroomverbruik. Voeg je een thuisbatterij toe, dan stijgt dit naar zo’n 70%. Gebruik je de accu van je auto als opslag, dan zal dit percentage lager liggen. De auto moet namelijk thuis staan om energie op te slaan en beschikbaar te maken. Juist overdag, als de zon volop schijnt, zijn de meeste mensen aan het werk en staat de auto niet thuis om zonne-energie op te slaan.
Betekent bi-directioneel laden dat ik een noodvoorziening heb bij stroomuitval in huis?
Ook al kunnen je laadpaal en auto bi-directioneel laden, toch fungeert dit niet standaard als noodstroomvoorziening. Je moet namelijk binnenshuis een apart stroomcircuit hebben dat ingeschakeld wordt wanneer er een stroomstoring op het net is. Houd rekening met een extra kostenpost van rond de € 350 tot € 500. Veel mensen vinden dit te duur, helemaal omdat stroomuitval op het Nederlandse net eigenlijk niet voorkomt.
Zonneplan biedt dit aparte stroomcircuit niet aan.
Annelies Pierik
Content specialistAnnelies Pierik is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij heeft veel kennis over onder andere zonnepanelen, thuisbatterijen en dynamische energie.
Opgeleid in de Zonneplan Academy