Rijden op waterstof

Rosalie Snoeken

Rosalie Snoeken

Laatst bewerkt:

Waterstof kan een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Het biedt kansen om energie op te slaan, zwaar transport te verduurzamen en de industrie schoner te maken. Tegelijk zijn er nog uitdagingen: de productie is energie-intensief en de infrastructuur staat nog in de kinderschoenen. In dit artikel lees je wat waterstof is, hoe het werkt en wat de mogelijkheden én beperkingen zijn.

Dit artikel is een onderdeel van het thema ‘Energietransitie’, waar we meer artikelen over hebben geschreven. Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees meer over de energietransitie.

Wat is waterstof?

Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Het zit niet kant-en-klaar in de natuur, zoals olie of gas. We moeten het maken. Dat kan op verschillende manieren, maar de meest duurzame is elektrolyse. Hierbij splitsen we water in waterstof en zuurstof met elektriciteit. Wanneer die elektriciteit afkomstig is van windmolens of zonnepanelen, noemen we het groene waterstof. Een volledig schoon proces dus.

Toch is de werkelijkheid nog niet zo groen. De meeste waterstof wordt nu nog gemaakt van aardgas. Hierbij komt CO₂ vrij, wat we juist willen voorkomen. Daarom ligt de toekomst in groene waterstof.

Auto’s op waterstof

Misschien ben je al bekend met elektrische auto’s, maar wist je dat er ook auto’s zijn die op waterstof rijden? Deze auto’s combineren het beste van twee werelden: ze zijn emissievrij én binnen een paar minuten volgetankt. Geen lange laadpauzes, gewoon rijden zoals je gewend bent.

Waterstof gaat verder dan alleen auto’s. In sommige steden rijden al bussen op waterstof en zelfs treinen op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen schakelen over. En wat dacht je van vrachtwagens en schepen? Voor zwaar transport, waar batterijen te groot of te zwaar zijn, biedt waterstof een ideale oplossing.

De rol van waterstof in de energietransitie

Waterstof heeft unieke eigenschappen die het onmisbaar maken. Stel je voor: een dag met harde wind en veel opgewekte stroom. Op zulke momenten produceren we vaak meer elektriciteit dan we gebruiken. Die stroom kun je omzetten in waterstof en bewaren voor later. Zo helpt waterstof niet alleen om vraag en aanbod van energie in balans te brengen, maar ook om onze CO₂-uitstoot te verminderen.

Daarnaast biedt waterstof flexibiliteit. Elektriciteit moet je meteen gebruiken of opslaan in batterijen, maar waterstof kun je opslaan, vervoeren en gebruiken wanneer en waar het nodig is. Dat maakt het ideaal voor grote toepassingen, zoals fabrieken en transport.

De uitdagingen van waterstof

De mogelijkheden klinken fantastisch, maar we zijn er nog niet. Waterstof maken kost veel energie, en de infrastructuur – van tankstations tot pijpleidingen – moet nog worden opgebouwd. Ook ligt de prijs van groene waterstof nu hoger dan fossiele alternatieven. Dit maakt subsidies en innovaties cruciaal om waterstof betaalbaar en breed beschikbaar te maken.

Bovendien is waterstof nog niet bij iedereen bekend. Veel mensen denken bij waterstof alleen aan auto’s, terwijl het veel meer kan betekenen.

De toekomst van waterstof

In Nederland en daarbuiten wordt al volop gewerkt aan waterstofprojecten. Landen zoals Duitsland en Japan lopen voorop met waterstoftankstations en grootschalige productie van groene waterstof. In Nederland zien we steeds meer initiatieven die groene waterstof omarmen, van duurzame treinen tot innovatieve industrieprojecten.

Bedrijven, overheden en onderzoekers spelen een grote rol in deze transitie. Door samen te werken en te investeren, maken we waterstoftechnologie toegankelijker.

Een groenere wereld met waterstof

Waterstof is niet de enige oplossing, maar het is wél onderdeel van de energietransitie. Het helpt ons duurzame energie beter te benutten, zwaar transport en industrie schoon te maken en onze CO₂-uitstoot te verminderen.

Rosalie Snoeken

Rosalie Snoeken

Marketingmedewerker

Rosalie Snoeken is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zij is gespecialiseerd in onder andere zonnepanelen, dynamische energie en laadpalen.

Opgeleid in de Zonneplan Academy