Duurzame mobiliteit

Aid Henic

Aid Henic

Laatst bewerkt:

Met duurzame mobiliteit kan een grote impact worden gemaakt op het verminderen van de CO₂-uitstoot. In Nederland zijn verschillende initiatieven en technologieën in opkomst om transport groener en efficiënter te maken.

Dit artikel is een onderdeel van het thema ‘Energietransitie’, waar we meer artikelen over hebben geschreven. Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees meer over de energietransitie.

Elektrische voertuigen

Elektrische voertuigen spelen een belangrijke rol in de transitie naar duurzame mobiliteit. Ze stoten geen uitlaatgassen uit tijdens het rijden, wat bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit en vermindering van broeikasgassen.

De Nederlandse overheid stimuleert elektrische auto’s door subsidies en belastingvoordelen aan te bieden voor zowel particulieren als bedrijven. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding van laadinfrastructuur om het gebruik van elektrische auto’s toegankelijker te maken.

In oktober 2024 telde Nederland:

  • bijna 532.000 elektrische personenauto’s (BEV);
  • ruim 352.000 plug-in hybride auto’s (PHEV);
  • meer dan 162.000 publieke laadpalen.

(Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)).

Grafiek van het RVO met data van RDW, die het aantal auto's in Nederland laat zien per type (BEV, FCEV, PHEV).

Waterstof

Naast elektrische voertuigen wordt waterstofmobiliteit gezien als een veelbelovende technologie voor duurzaam transport, vooral voor zwaar transport en lange afstanden. Waterstofvoertuigen hebben een grotere actieradius en kunnen snel worden getankt, vergelijkbaar met benzine- en dieselauto’s.

In Nederland worden diverse pilotprojecten uitgevoerd om de haalbaarheid en efficiëntie van waterstofvoertuigen te testen.

Nog in de kinderschoenen

Kijkend naar het rendement en de kosten van het opwekken van waterstof, is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter en goedkoper. Verder is het ontwikkelen van een betrouwbare, betaalbare en wijdverspreide tankinfrastructuur op dit moment een groot probleem. In oktober 2024 telt Nederland daarom ook ‘maar’ iets meer dan 600 waterstofauto’s (bron: RVO).

Verduurzaming van het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is een pijler van duurzame mobiliteit. Door bussen en treinen te elektrificeren en over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen, kan de CO₂-uitstoot aanzienlijk worden verminderd.

Daarnaast dragen investeringen in infrastructuur en het verbeteren van de dienstregeling bij aan een aantrekkelijker en efficiënter openbaar vervoerssysteem, wat meer mensen stimuleert om de auto te laten staan.

Jaarlijks komen er steeds meer elektrische bussen bij in Nederland, terwijl het aandeel diesel langzaam afneemt. In 2024waren 21% van alle bussen elektrisch of hybride; in 2019 was dit aandeel nog 5%. (Bron: CBS)

Grafiek van CBS, die het aantal bussen in Nederland laat zien per type brandstof.

Nederland aan de Europese top bij groei elektrische spoorwegen

Op elektrische spoorwegen kunnen ook elektrische treinen rijden. In tegenstelling tot normale spoorwegen waar alleen dieseltreinen op kunnen die broeikasgassen en stikstof uitstoten.

De grootste groei van elektrische spoorwegen sinds 1990 is in Spanje, Estland en Nederland te zien. Nederland staat inmiddels ook in de top vijf van landen met het grootste aandeel aan elektrische spoorwegen, met 74 procent.

Nederland blijft bezig met het elektrificeren van het spoorwegnet. Op dit moment (2024) is ProRail bezig met de lijn Almelo – Mariënberg, waar nu alleen nog maar dieseltreinen rijden. De verbouwing is over vier jaar klaar. De NS heeft inmiddels geen dieseltreinen meer, enkel elektrische treinen.

Deelvervoer

Deelvervoer, zoals deelauto’s en deelfietsen, verminderen de noodzaak dat iedereen zelf een auto bezit. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg.

In steden als Zwolle zijn initiatieven gestart om deelvervoer te integreren in het bestaande mobiliteitssysteem, wat bijdraagt aan een duurzamer stedelijk vervoer. Denk aan initiatieven als Greenwheels, Mywheels en verschillende buurtinitiatieven via bijvoorbeeld OnzeAuto.

Op de website van jouw gemeente kun je zien wat de initiatieven voor deelvervoer bij jou in de buurt zijn.

Aid Henic

Aid Henic

SEO specialist

Aid Henic is een van de auteurs op de website van Zonneplan. Zijn focus ligt voornamelijk op het onderwerp thuisbatterijen, maar ook zonnepanelen en dynamische energie liggen binnen het interessegebied.

Opgeleid in de Zonneplan Academy