Bi-directioneel laden is een innovatieve technologie waarmee je energie niet alleen naar je auto stuurt, maar ook teruglevert. Zo verandert je auto in een ‘mobiele thuisbatterij.’
Zonneplan biedt deze functie niet aan, omdat er nog vele vraagtekens zijn rondom deze technologie. De huidige opties zijn beperkt en duur, en er is nog geen duidelijke regelgeving. Wel volgen we de ontwikkelingen op de voet.
In de tussentijd biedt de Zonneplan Charge 2 wel andere voordelen, zoals (gratis) Dynamic Load Balancing, of de optie tot slim en zelfs gratis (tot 2.000 km per jaar) laden.
Benieuwd naar onze oplossing? Ontdek de voordelen van de Zonneplan laadpaal en vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte aan.
Er zijn allerlei termen rondom bi-directioneel laden, zoals V2L, V2H, V2G en V2X. Wat is het verschil?
Er zit een stopcontact in je auto waar je eenvoudig je elektrische apparaten op kan aansluiten. Op zich is het eenvoudige hardware, maar zo kun je wel op de camping eenvoudig een kop koffie zetten of je elektrische fiets opladen.
Deze termen worden steeds vaker door elkaar gebruikt. Het verschil zou hem zitten in het feit dat Vehicle 2 Home (V2H) wordt gebruikt om een huis van stroom te voorzien in plaats van terug te leveren aan het elektriciteitsnet zoals bij Vehicle 2 Grid (V2G) het geval is. In de praktijk staat de laadpaal in beide gevallen direct aan de groepenkast gekoppeld. Of de stroom dan het huis in gaat of het net op, maakt qua laadpaal zelf niet uit. Eventuele aansturing zou dan bepalen wat er precies met de stroom gebeurt en of het gaat om V2H of V2G.
Steeds vaker gebruiken we de overkoepelende term Vehicle 2 Everything (V2X). Je kunt de energie in de autobatterij eenvoudig terugleveren, zowel aan je huis als aan het elektriciteitsnet.
Lees in dit informatieve artikel meer over bi-directioneel laden, zoals de verschillen tussen een AC- en DC- bi-directioneel laden en de ontwikkelingen in de markt.
Slim laden bij lage stroomprijzen.
Geen kortingen. Altijd de scherpste prijs.
Binnen een halve dag gemonteerd.
Zonneplan ziet vooral mogelijkheden rondom Bi-directioneel DC-laden en niet in bi-directioneel AC laden. “Waarom zou je als autofabrikant jouw auto duurder en zwaarder maken, terwijl dit niet de ‘core-business’ is van jouw auto?”, aldus Koen Altena, Head of Business Development bij Zonneplan.
“We kiezen ervoor om bi-directioneel laden nog niet aan te bieden vanwege de vele vraagtekens rondom deze technologie. De huidige opties zijn beperkt en duur, en er is nog geen duidelijke regelgeving. Hoewel bi-directioneel laden veelbelovend is, is het belangrijk om te begrijpen dat de technologie nog in ontwikkeling is.” Zonneplan volgt de ontwikkelingen op de voet en zal bi-directioneel laden aanbieden indien het een betrouwbare, universele en kosteneffectieve oplossing is en de regels vanuit de overheid duidelijk zijn.
Huishoudens met een hoog stroomverbruik lopen het meeste risico op overbelasting van de elektriciteitsaansluiting. Denk hierbij aan een elektrische kookplaat, warmtepomp, infraroodpanelen, elektrische kachel, jacuzzi of een aquarium. Immers is de kans dat je de maximale stroomtoevoer bereikt groter met deze energievreters in huis. Dynamic Load Balancing op je laadpaal is voor deze grootverbruikers een ideale oplossing om verzekerd te zijn van een veilige elektriciteitsaansluiting.
Een laadpaal voor thuis is geschikt voor 3,6 kW of 11 kW. De laadpaal wordt geïnstalleerd op een nieuwe groep in de meterkast. De maximale capaciteit van je aansluiting ligt met een 3-fasen aansluiting hoger dan bij een 1-fase aansluiting. Op een 3-fasen aansluiting kan dus een 11 kWh laadpaal worden aangesloten. Deze is krachtiger, waardoor je auto drie keer sneller oplaadt. Dynamic Load Balancing zorgt er vervolgens altijd voor dat de stroomtoevoer naar je laadpaal automatisch geregeld wordt en je de apparaten in je huis tijdens het laden veilig kunt gebruiken.